نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآلیلو, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorشکیبی, علیfa_IR
dc.contributor.authorشرق, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:35:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:35:01Z
dc.date.available1399-08-21T22:35:00Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:35:01Z
dc.date.issued2011-12-01en_US
dc.date.issued1390-09-10fa_IR
dc.identifier.citationآلیلو, لیلا, شکیبی, علی, شرق, علی. (1390). بررسی تأثیر آموزش مراقبت در منزل بر آگاهی و عملکرد بیماران کلیوی تحت همودیالیز. مجله مطالعات علوم پزشکی, 22(5), 410-415.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-1110-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487496
dc.description.abstract پیش زمینه و هدف: هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مراقبت در منزل بر آگاهی و عملکرد بیماران کلیوی تحت همودیالیز ترخیص شده از بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1389 می‌باشد.مواد و روش کار: این پژوهش تجربی بر روی 70 نفر از بیماران کلیوی تحت همودیالیز در دو گروه مورد و شاهد به روش نمونه­گیری تصادفی صورت گرفت. روش گردآوری داده‌ها مصاحبه و ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه بود. با کمک این ابزار اطلاعات مورد نیاز در دو مرحله جمع‌آوری شد. در مرحله اول در هر دو گروه، سوالاتی در مورد مشخصات فردی واحدها و سپس سوالاتی در رابطه با اهداف پژوهش جهت تعیین میزان آگاهی و نحوه عملکرد از واحدهای مورد پژوهش پرسیده شد. سپس به گروه مورد شش جلسه، هر جلسه 45-60 دقیقه آموزش مراقبت در منزل در زمینه ماهیت بیماری، رژیم غذایی و مصرف مایعات، رژیم دارویی، مراقبت از فیستول، مراقبت از پوست، فعالیت و استراحت و پی گیری درمان داده شده و هم‌زمان کتابچه راهنما نیز اختیار آنان قرار داده شد. مرحله دوم پژوهش برای گروه مورد یک ماه پس از آخرین جلسه آموزش مراقبت در منزل انجام شد که در طی آن بیماران با توجه به آموزش‌ها و مراقبت‌های انجام شده و مطالعه کتابچه راهنما برای بار دوم با فرم‌های قبلی مورد آزمون قرار گرفتند. گروه شاهد نیز با همان فرم‌های قبلی در بخش‌های همودیالیز ارزیابی مجدد شدند.یافته‌ها: بیشترین درصد واحدهای مورد پژوهش مؤنث، متأهل و در گروه سنی 44-25 سال قرار داشته‌اند. مقایسه یافته‌های پژوهش نشان داد که میانگین امتیازات کسب شده در حیطه‌های مختلف آگاهی برای گروه مورد قبل از آموزش 26.9 بوده که پس از آموزش به 7/47 ارتقا یافت. که با توجه به P<0.05 بین این دو اختلاف آماری معنی‌داری وجود دارد. همچنین میانگین مربوط به امتیازات کسب شده در حیطه‌های مختلف عملکردی در این گروه که قبل از آموزش 4/44 بوده پس از آموزش به 6/76 رسیده است که با توجه به P<0.05 بین این دو اختلاف آماری معنی‌داری وجود دارد. بین میانگین نمرات بعد از آزمون نوبت اول و دوم گروه شاهد با توجه به P>0.05 اختلاف آماری معنی‌داری وجود نداشت.بحث و نتیجه گیری: آموزش مراقبت در منزل روشی موثر در ارتقاء آگاهی و عملکرد بیماران کلیوی می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent247
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectهمودیالیزfa_IR
dc.subjectبیماران کلیویfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectمراقبت در منزلfa_IR
dc.subjectآگاهیfa_IR
dc.subjectعملکردfa_IR
dc.subjectآناتومیfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر آموزش مراقبت در منزل بر آگاهی و عملکرد بیماران کلیوی تحت همودیالیزfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری ومامایی دانشگاه آزاداسلامی واحدارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue5
dc.citation.spage410
dc.citation.epage415


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد