نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقادری جاوید, ساراfa_IR
dc.contributor.authorغلامرضایی, سیمینfa_IR
dc.contributor.authorرضایی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:34:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:34:18Z
dc.date.available1399-08-21T22:34:18Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:34:18Z
dc.date.issued2016-12-01en_US
dc.date.issued1395-09-11fa_IR
dc.identifier.citationقادری جاوید, سارا, غلامرضایی, سیمین, رضایی, فاطمه. (1395). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس ادراک‌شده و اختلال خوردن در دانش آموزان مبتلابه علائم اختلال خوردن. مجله مطالعات علوم پزشکی, 27(9), 801-810.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-3409-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487433
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس ادراک‌شده و اختلال خوردن در دانش­آموزان مبتلابه علائم اختلال خوردن انجام‌گرفته است. مواد و روش‌ کار: روش پژوهش حاضر از نوع طرح آزمایشی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر دوره متوسطه دوم مبتلابه علائم اختلال خوردن شهر جوانرود در سال تحصیلی 95-1394 بود؛ به‌منظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت، ابتدا 370 شرکت‌کننده با دامنه سنی 15 تا 18 سال، پرسشنامه­ نگرش خوردن گارنر و همکاران (1979) را تکمیل نمودند که از میان آن‌ها 30 نفر مبتلا به علائم اختلال خوردن با توجه به نمره کسب‌شده 20 یا بالاتر از پرسشنامه نگرش خوردن انتخاب گردید، سپس 30 نفر منتخب به­صورت تصادفی به دو گروه پانزده­تایی آزمایش و گواه تقسیم شدند و پرسشنامه استرس ادراک‌شده کوهن و همکاران (1983) را نیز تکمیل کردند. گروه آزمایش 8 جلسه نوددقیقه‌ای (هفته­ای یک جلسه) به مدت 2 ماه به­صورت گروهی تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند. تحلیل داد­های خام با استفاده از spss19 و اجرای آزمون­های توصیفی و استنباطی ازجمله آنالیز کوواریانس صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که علائم اختلال خوردن و استرس در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون به‌طور معنی‌داری کاهش‌یافته است (30.37=F، 001/0P<). بحث و نتیجه‌گیری: یافته­های پژوهش مؤید اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش استرس ادراک‌شده و اختلال خوردن است.fa_IR
dc.format.extent464
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectشناخت درمانی ذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectاسترس ادراک‌شدهfa_IR
dc.subjectاختلال خوردنfa_IR
dc.subjectروانپزشکیfa_IR
dc.titleاثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس ادراک‌شده و اختلال خوردن در دانش آموزان مبتلابه علائم اختلال خوردنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه لرستانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه لرستانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه لرستانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue9
dc.citation.spage801
dc.citation.epage810


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد