نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسلیمانی, مهرانfa_IR
dc.contributor.authorدهقان, کامرانfa_IR
dc.contributor.authorداداشی, سیامکfa_IR
dc.contributor.authorحسین پور, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:34:16Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:34:17Z
dc.date.available1399-08-21T22:34:16Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:34:17Z
dc.date.issued2016-12-01en_US
dc.date.issued1395-09-11fa_IR
dc.identifier.citationسلیمانی, مهران, دهقان, کامران, داداشی, سیامک, حسین پور, محمدرضا. (1395). بررسی اثربخشی توان‌بخشی نوروسایکولوژیک ترکیبی بر کارکردهای شناختی و رفتاری کودکان با اختلال بیش‌فعالی/کمبود توجه. مجله مطالعات علوم پزشکی, 27(9), 773-781.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-3356-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487430
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: اختلالات کارکردهای شناختی به‌عنوان اجزاء اختلال بیش‌فعالی/کمبود توجه در نظر گرفته می‌شود. کارکردهای شناختی می‌توانند توسط تمرینات توان‌بخشی شناختی و نوروسایکولوژیک بازترانی شوند. هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی توان‌بخشی نوروسایکولوژیک ترکیبی بر کارکردهای شناختی کودکان ADHD می‌باشد. مواد و روش‌ کار: پژوهش حاضر از نوع طرح‌های شبه آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با یک گروه می‌باشد. شرکت‌کنندگان این پژوهش تعداد 12 نفر کودک ADHD در دامنه سنی 7-13 سال بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب‌شده و توسط پرسشنامه کانرز فرم والدین و آزمون عملکرد پیوسته مورد ارزیابی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان پژوهش، به مدت 10 جلسه تمرینات توان‌بخشی نوروسایکولوژیک دریافت کردند. داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی زوجی مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون t زوجی نشان داد که بین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون شرکت‌کنندگان در پرسشنامه کانرز والدین (001/0 < P) و آزمون عملکرد پیوسته (0001/0 < P) تفاوت معنی‌دار وجود دارد. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که توان‌بخشی نوروسایکولوژیک ترکیبی با تأثیر بر نواحی مغزی مرتبط با توجه پایدار و  بازداری باعث بهبود این کارکردها می‌شود. همچنین بهبود توجه پایدار و بازداری منجر به کاهش علائم بیش‌فعالی در کودکان ADHD می‌شود.fa_IR
dc.format.extent494
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectبیش فعالی/کمبود توجهfa_IR
dc.subjectتوانبخشی نوروسایکولوژیک ترکیبیfa_IR
dc.subjectکارکردهای شناختیfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleبررسی اثربخشی توان‌بخشی نوروسایکولوژیک ترکیبی بر کارکردهای شناختی و رفتاری کودکان با اختلال بیش‌فعالی/کمبود توجهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسیfa_IR
dc.contributor.departmentباشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue9
dc.citation.spage773
dc.citation.epage781


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد