| dc.contributor.author | سلیمانی, مهران | fa_IR |
| dc.contributor.author | دهقان, کامران | fa_IR |
| dc.contributor.author | داداشی, سیامک | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسین پور, محمدرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T22:34:16Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T22:34:17Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T22:34:16Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T22:34:17Z | |
| dc.date.issued | 2016-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-09-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سلیمانی, مهران, دهقان, کامران, داداشی, سیامک, حسین پور, محمدرضا. (1395). بررسی اثربخشی توانبخشی نوروسایکولوژیک ترکیبی بر کارکردهای شناختی و رفتاری کودکان با اختلال بیشفعالی/کمبود توجه. مجله مطالعات علوم پزشکی, 27(9), 773-781. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2717-008X | |
| dc.identifier.uri | http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3356-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487430 | |
| dc.description.abstract | پیشزمینه و هدف: اختلالات کارکردهای شناختی بهعنوان اجزاء اختلال بیشفعالی/کمبود توجه در نظر گرفته میشود. کارکردهای شناختی میتوانند توسط تمرینات توانبخشی شناختی و نوروسایکولوژیک بازترانی شوند. هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی توانبخشی نوروسایکولوژیک ترکیبی بر کارکردهای شناختی کودکان ADHD میباشد.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع طرحهای شبه آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با یک گروه میباشد. شرکتکنندگان این پژوهش تعداد 12 نفر کودک ADHD در دامنه سنی 7-13 سال بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخابشده و توسط پرسشنامه کانرز فرم والدین و آزمون عملکرد پیوسته مورد ارزیابی قرار گرفتند. شرکتکنندگان پژوهش، به مدت 10 جلسه تمرینات توانبخشی نوروسایکولوژیک دریافت کردند. دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی زوجی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون t زوجی نشان داد که بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون شرکتکنندگان در پرسشنامه کانرز والدین (001/0 < P) و آزمون عملکرد پیوسته (0001/0 < P) تفاوت معنیدار وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که توانبخشی نوروسایکولوژیک ترکیبی با تأثیر بر نواحی مغزی مرتبط با توجه پایدار و بازداری باعث بهبود این کارکردها میشود. همچنین بهبود توجه پایدار و بازداری منجر به کاهش علائم بیشفعالی در کودکان ADHD میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 494 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مطالعات علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Studies in Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | بیش فعالی/کمبود توجه | fa_IR |
| dc.subject | توانبخشی نوروسایکولوژیک ترکیبی | fa_IR |
| dc.subject | کارکردهای شناختی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی | fa_IR |
| dc.title | بررسی اثربخشی توانبخشی نوروسایکولوژیک ترکیبی بر کارکردهای شناختی و رفتاری کودکان با اختلال بیشفعالی/کمبود توجه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی | fa_IR |
| dc.contributor.department | باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 9 | |
| dc.citation.spage | 773 | |
| dc.citation.epage | 781 | |