• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 27, شماره 8
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 27, شماره 8
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه ساده و چندگانه تئوری ذهن، خودتنظیمی هیجانی و سبک های دلبستگی (ایمن و ناایمن) با بی‌انضباطی در دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان های شهر اهواز

    (ندگان)پدیدآور
    فرزادی, فاطمهبهروزی, ناصرشهنی ییلاق, منیجه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    606.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش‌زمینه و هدف: بی‌انضباطی در مدارس یک پدیده چندوجهی بوده که اثرات نامطلوب فراوانی بر خشنودی معلم از کار و یادگیری دانش‌آموزان دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندهای مهم تئوری ذهن، خودتنظیمی هیجانی و سبک‌های دل‌بستگی (ایمن و ناایمن) در بروز رفتار بی‌انضباطی ست. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر  یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان دختر سال سوم دبیرستان‌های شهر اهواز در سال تحصیلی 1393-1394 تشکیل داده‌اند. از این جامعه تعداد 440 نفر به روش نمونه‌گیری  تصادفی چندمرحله‌ای بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. به این صورت که از بین نواحی چهارگانه آموزش‌وپرورش شهر اهواز سه ناحیه به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. در گام‌های بعدی، از هر ناحیه 3 دبیرستان دخترانه و از هر دبیرستان سه رشته و از هر رشته تعدادی دانش‌آموز (تجربی 160 نفر، انسانی 148 نفر و ریاضی 132 نفر) به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش شامل مقیاس دل‌بستگی بزرگ‌سالان (AAI)،  پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ، آزمون محقق ساخت بی‌انضباطی و آزمون ذهن‌خوانی از طریق تصویر چشم (RMET) بودند یافته‌ها: داده‌های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون به روش ورود هم‌زمان و گام‌به‌گام مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین تئوری ذهن، خودتنظیمی هیجانی، سبک دل‌بستگی ایمن و ناایمن اجتنابی به‌عنوان متغیرهای پیشایند با بی‌انضباطی رابطه‌‌ای معنی‌‌دار وجود دارد. در ضمن نتایج نشان داد که بین خودتنظیمی هیجانی و سبک دل‌بستگی ایمن با بی‌انضباطی رابطه منفی معناداری وجود دارد. از نتایج قابل‌توجه این پژوهش، وجود رابطه مثبت معنادار بین ذهن‌خوانی و بی‌انضباطی ست. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون به روش گام‌به‌گام نشان داد که سبک دل‌بستگی ایمن (57/0- =β، 001/0P ≤) از میان متغیرهای پیش‌بین بیشترین نقش پیش‌بینی کنندگی متغیر بی‌انضباطی را داراست. استنتاج: با توجه به نقش مهم متغیرهای فردی و خانوادگی مؤثر در بروز رفتارهای نامطلوب در دانش‌آموزان، پژوهش حاضر نشان داد که سبک دل‌بستگی ایمن بیشترین نقش را در بروز رفتار بی‌انضباطی نشان می‌دهد که به تأثیر بسیار زیاد رابطه گرم و صمیمی بین والدین و فرزندان اشاره می‌کند. پیشنهاد می‌شود به والدین درباره اثربخشی فراوان رابطه مطلوب و صمیمی به همراه وجود قوانین استاندارد در خانواده آگاهی لازم داده شود.
    کلید واژگان
    بی انضباطی
    تئوری ذهن
    خودتنظیمی هیجانی
    سبک های دلبستگی
    روانشناسی

    شماره نشریه
    8
    تاریخ نشر
    2016-11-01
    1395-08-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    دانشگاه شهید چمران اهواز

    شاپا
    2717-008X
    URI
    http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3404-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487363

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب