نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسدنیا, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorسپهریان آذر, فیروزهfa_IR
dc.contributor.authorسعادتمند, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorفیضی‌پور, هایدهfa_IR
dc.contributor.authorزارعی, فرزادfa_IR
dc.contributor.authorبنی‌هاشمی شیشوان, میررضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:33:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:33:03Z
dc.date.available1399-08-21T22:33:03Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:33:03Z
dc.date.issued2013-11-01en_US
dc.date.issued1392-08-10fa_IR
dc.identifier.citationاسدنیا, سعید, سپهریان آذر, فیروزه, سعادتمند, سعید, فیضی‌پور, هایده, زارعی, فرزاد, بنی‌هاشمی شیشوان, میررضا. (1392). بررسی اثربخشی آموزش گروهی جرئت‌ورزی بر کاهش علایم اختلال اضطراب اجتماعی و بهبود کمرویی. مجله مطالعات علوم پزشکی, 24(9), 673-681.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-1918-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487350
dc.description.abstractپیش زمینه و هدف: متناسب با سبب شناسی اختلال اضطراب اجتماعی و کمرویی و همچنین اهمیت آن در شغل پرستاری، شیوه‌های درمانی مختلفی معرفی شده‌اند که یکی از آن‌ها آموزش جرئت‌‌ورزی می‌باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی جرئت‌‌ورزی بر کاهش علایم اختلال اضطراب اجتماعی و بهبود کمرویی در پرستاران می‌باشد. مواد و روش‌ها: در یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل تعداد 60 نفر پرستار زن، به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. گروه آزمایش آموزش گروهی جرئت‌‌ورزی را به مدت 6 جلسه تجربه نمودند در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند. آزمون‌های اضطراب اجتماعی کانور و کمرویی استنفورد قبل از آموزش و بعد از اتمام دوره آموزشی برای هردو گروه اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌ها و فن‌های آماری توصیفی و استنباطی مختلف از جمله روش‌های آماری میانگین، تی مستقل، لامبدای ویلکز و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی داری وجود داشت. بدین معنی که آموزش گروهی جرئت‌‌ورزی موجب کاهش نمرات اضطراب اجتماعی و کمرویی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است.نتیجه گیری: یافته‌های پژوهش حاضر مشخص می‌کند آموزش گروهی جرئت‌‌ورزی می‌تواند علایم اختلال اضطراب اجتماعی و همچنین کمرویی را کاهش دهد.لذا از این یافته می‌توان در راستای برنامه ریزی جهت کاهش و یا جلوگیری از افزایش اضطراب اجتماعی و بهبود کمرویی در پرستاران کشور استفاده کرد. fa_IR
dc.format.extent147
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectجرئت‌‌ورزیfa_IR
dc.subjectاختلال اضطراب اجتماعیfa_IR
dc.subjectکمروییfa_IR
dc.subjectآناتومیfa_IR
dc.titleبررسی اثربخشی آموزش گروهی جرئت‌ورزی بر کاهش علایم اختلال اضطراب اجتماعی و بهبود کمروییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentاداره مشاوره و راهنمایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentاداره مشاوره و راهنمایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اردبیلfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue9
dc.citation.spage673
dc.citation.epage681


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد