نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآصفی, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorنجاتی, وحیدfa_IR
dc.contributor.authorشریفی, مسعودfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:32:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:32:44Z
dc.date.available1399-08-21T22:32:44Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:32:44Z
dc.date.issued2018-04-01en_US
dc.date.issued1397-01-12fa_IR
dc.identifier.citationآصفی, معصومه, نجاتی, وحید, شریفی, مسعود. (1397). نقص کارکردهای زبانی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی. مجله مطالعات علوم پزشکی, 29(1), 63-73.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-4287-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487320
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: اغلب مطالعات پیشین نشان داده‌اند که توانایی‌های زبانی کودکان مبتلا به ADHD ضعیف‌تر از کودکان عادی است. اما مطالعه‌ای وجود ندارد که تأثیر ADHD را بر تمامی حوزه‌های توانایی‌های زبانی را به‌صورت کامل و هم‌زمان موردبررسی قرار داده باشد. هدف این پژوهش بررسی نقص کارکردهای زبانی به‌طور هم‌زمان و تفکیکی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی بود. مواد و روش‌ کار: 163 نفر از دانش‌آموزان مقطع چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان میانه به دو روش دردسترس و تصادفی انتخاب شدند. حافظه کلامی، سرعت نامیدن، روانی کلامی، توانایی دریافتی زبانی، توانایی‌های خواندن، توجه و علائم بیش فعالی و نقص توجه دانش‌آموزان مورد ارزیابی گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمامی حوزه‌های حافظه کلامی، سرعت نامیدن، روانی کلامی، توانایی دریافتی زبانی، توانایی‌های خواندن، توجه به‌طور هم‌زمان در کودکان ADHD ضعیف‌تر از کودکان عادی هستند (153/0=Wilks’ λ، 5/41=(143، 19) F، 001/0>p). بحث و نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد علاوه بر آنکه توانایی‌های زبانی به‌طور تفکیکی در کودکان مبتلا به ADHD ضعیف‌تر از کودکان عادی است، بلکه درمجموع توانایی‌های زبانی نیز تفاوت معنادار وجود دارد.fa_IR
dc.format.extent459
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectتوانایی های زبانیfa_IR
dc.subjectنقص توجه و بیش فعالیfa_IR
dc.subjectتوانایی خواندنfa_IR
dc.subjectروانی کلامیfa_IR
dc.subjectحافظه کلامیfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleنقص کارکردهای زبانی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue1
dc.citation.spage63
dc.citation.epage73


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد