| dc.contributor.author | آصفی, معصومه | fa_IR |
| dc.contributor.author | نجاتی, وحید | fa_IR |
| dc.contributor.author | شریفی, مسعود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T22:32:44Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T22:32:44Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T22:32:44Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T22:32:44Z | |
| dc.date.issued | 2018-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | آصفی, معصومه, نجاتی, وحید, شریفی, مسعود. (1397). نقص کارکردهای زبانی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی. مجله مطالعات علوم پزشکی, 29(1), 63-73. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2717-008X | |
| dc.identifier.uri | http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4287-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487320 | |
| dc.description.abstract | پیشزمینه و هدف: اغلب مطالعات پیشین نشان دادهاند که تواناییهای زبانی کودکان مبتلا به ADHD ضعیفتر از کودکان عادی است. اما مطالعهای وجود ندارد که تأثیر ADHD را بر تمامی حوزههای تواناییهای زبانی را بهصورت کامل و همزمان موردبررسی قرار داده باشد. هدف این پژوهش بررسی نقص کارکردهای زبانی بهطور همزمان و تفکیکی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی بود.
مواد و روش کار: 163 نفر از دانشآموزان مقطع چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان میانه به دو روش دردسترس و تصادفی انتخاب شدند. حافظه کلامی، سرعت نامیدن، روانی کلامی، توانایی دریافتی زبانی، تواناییهای خواندن، توجه و علائم بیش فعالی و نقص توجه دانشآموزان مورد ارزیابی گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که تمامی حوزههای حافظه کلامی، سرعت نامیدن، روانی کلامی، توانایی دریافتی زبانی، تواناییهای خواندن، توجه بهطور همزمان در کودکان ADHD ضعیفتر از کودکان عادی هستند (153/0=Wilks’ λ، 5/41=(143، 19) F، 001/0>p).
بحث و نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد علاوه بر آنکه تواناییهای زبانی بهطور تفکیکی در کودکان مبتلا به ADHD ضعیفتر از کودکان عادی است، بلکه درمجموع تواناییهای زبانی نیز تفاوت معنادار وجود دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 459 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مطالعات علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Studies in Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | توانایی های زبانی | fa_IR |
| dc.subject | نقص توجه و بیش فعالی | fa_IR |
| dc.subject | توانایی خواندن | fa_IR |
| dc.subject | روانی کلامی | fa_IR |
| dc.subject | حافظه کلامی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی | fa_IR |
| dc.title | نقص کارکردهای زبانی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 63 | |
| dc.citation.epage | 73 | |