نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقربانی, الههfa_IR
dc.contributor.author، سعادتمند, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorسپهریان آذر, فیروزهfa_IR
dc.contributor.authorاسدنیا, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorفیضی پور, هایدهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:31:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:31:58Z
dc.date.available1399-08-21T22:31:58Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:31:58Z
dc.date.issued2013-10-01en_US
dc.date.issued1392-07-09fa_IR
dc.identifier.citationقربانی, الهه, ، سعادتمند, سعید, سپهریان آذر, فیروزه, اسدنیا, سعید, فیضی پور, هایده. (1392). رابطه امید، اضطراب مرگ با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه ارومیه. مجله مطالعات علوم پزشکی, 24(8), 607-616.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-1887-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487259
dc.description.abstractپیش زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رابطه و پیش بینی تغییرات سلامت روان از طریق متغیرهای امید و اضطراب مرگ انجام شده است.مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و در قالب یک طرح همبستگی می‌باشد. جامعه آماری عبارت بود از کلیه‌ی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه ارومیه که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند. بر اساس جدول مورگان 340 دانشجو ( 205 دختر و 135 پسر) به عنوان نمونه مورد مطالعه به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه شامل پرسشنامه امید اسنایدر (HS)، مقیاس اضطراب مرگ (DA) و پرسشنامه سلامت روانی (GHQ-28) بود. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمون تی مستقل، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام، تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمره دانشجویان دختر و پسر در متغیرهای امید و اضطراب مرگ تفاوت معنی‌داری وجود دارد. اما در مقیاس سلامت روان، تفاوت معنی‌دار نبود. نتیجه دیگر تحقیق نشان داد که بین امید با اضطراب مرگ همبستگی منفی معنی‌دار وجود دارد. نتایج نهایی حاصل از رگرسیون نشان داد که امید و اضطراب مرگ پیش بینی کننده معنی‌دار سلامت روان می‌باشند. و در مطالعه حاضر توانستند 2/31 درصد تغییرات مربوط به سلامت روان را پیش بینی و تبیین کنند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که امید و اضطراب مرگ می‌توانند سلامت روان را به طور معنی‌داری پیش بینی کنند. بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که با افزایش امید در میان دانشجویان، از میزان اضطراب مرگ آنان کاسته و سلامت روان در آن‌ها افزایش می‌یابد.fa_IR
dc.format.extent165
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectامیدfa_IR
dc.subjectاضطراب مرگfa_IR
dc.subjectسلامت روانfa_IR
dc.subjectآناتومیfa_IR
dc.titleرابطه امید، اضطراب مرگ با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه ارومیهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue8
dc.citation.spage607
dc.citation.epage616


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد