مقایسه میزان اثربخشی درمانهای گروهی در اختلال فوبی اجتماعی: سه روش روان درمانی رفتاری،شناختی ورفتاری/شناختی
(ندگان)پدیدآور
آقاخانی, نازیلاخانجانی, زینبعلیلو, مجیدمحمودحامدی, محمدحسیننوع مدرک
Textپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیش زمینه و اهداف: اختلال فوبی اجتماعی یکی از اختلالات اضطرابی است که گروه درمانی رفتاری – شناختی آن، بهعنوان درمان انتخابی توسط محققان در سالهای اخیر توجه ویژهای را به خود معطوف کرده است. مطالعه حاضر به بررسی مقایسهای میزان اثرگذاری سه روش مختلف درمانی اختلال فوبی اجتماعی میپردازد: گروه درمانی رفتاری، گروه درمانی شناختی و گروه درمانی رفتاری/شناختی.مواد و روش کار: پژوهش از نوع تمام آزمایشی با رویکرد پیش آزمون – پس آزمون بود. روش نمونهگیری به صورت نمونه گیری در دسترس از میان داوطلبان بود. آزمودنیها شامل 36 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز بودند که براساس مصاحبه تشخیصی برمبنای (DSM-IV-TR) و پرسشنامه فوبی اجتماعی (SPIN) تشخیص اختلال فوبی اجتماعی گرفته بودند. 12 نفر در هر گروه درمانی بودند که به مدت دو ماه، هفتهای یکبار با جلساتی 5/1 ساعته توسط رهبر گروه و دو کمک درمانگر اداره میشد. یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه درمانی رفتاری/شناختی با گروه درمانی شناختی و رفتاری معنیدار میباشد(01/0P). بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص گردید که گروه درمانی رفتاری/شناختی به لحاظ میزان اثرگذاری مرجح تر از دو روش درمانی دیگر است و همچنین مشخص شد که تفاوت معنیدار آماری بین دو گروه درمانی رفتاری و گروه درمانی شناختی از لحاظ میزان اثرگذاری بر درمان اختلال فوبی اجتماعی وجود ندارد.
کلید واژگان
گروه درمانیاختلال فوبی اجتماعی
گروه درمانی شناختی- رفتاری
آناتومی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-10-011390-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریزدانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز




