• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 24, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 24, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میزان جامعه‌نگر بودن آموزش پزشکی از دیدگاه دانشجویان فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

    (ندگان)پدیدآور
    رحیمی, بهلولرسولی, داودعزیزی, فریدونمخدومی, خدیجه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    174.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش زمینه و هدف: در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی برای تغییر در سیستم آموزشی و بهبود آموزش پزشکی و پیراپزشکی صورت گرفته است. یکی از این تغییرات ادغام آموزش علوم پزشکی در وزارت بهداشت و درمان و به تبع آن راه اندازی آموزش جامعه‌نگر می‌باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی و مقایسه میزان جامعه‌نگر بودن آموزش پزشکی از دیدگاه دانشجویان فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال‌های 1384 و 1391 می‌باشد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی می‌باشد که به صورت مقطعی بر روی کلیه دانشجویان فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با روش نمونه گیری غیراحتمالی آسان در سال‌های تحصیلی 1384و 1391  انجام شده است. حجم نمونه برابر با حجم جامعه می‌باشد که شامل 47 نفر دانشجوی پاتوفیزیولوژی(سال 1384) و 58 نفر(سال 1391) می‌باشد. یافته‌ها: بیشترین میزان تبحر دانشجویان در دوره پزشکی از نظر دانشجویان فیزیوپاتولوژی سال 1384، مربوط به متدولوژی تحقیق به میزان 8/46درصد، رهبری و مدیریت تیم پزشکی به میزان 6/42درصد و آخرین اطلاعات پزشکی به میزان 4/40درصد است و ناموفق‌ترین آن‌ها مربوط به آخرین اطلاعات پزشکی، دانش کسب شده در زمینه علوم پایه، پیشگیری از بیماری‌ها، تشخیص بالینی و درمان بیماری‌ها بود. و از نظر دانشجویان در سال 1391 مربوط به مربوط به متدولوژی روش تحقیق به میزان 31درصد، رهبری و مدیریت تیم پزشکی به میزان 19درصد و آخرین اطلاعات پزشکی به میزان 19درصد است و ناموفق‌ترین آن‌ها مربوط به علوم اجتماعی، رفتاری و مسائل انسانی می‌باشد.نتیجه گیری: هرچند دانشگاه تاکید زیادی بر روی آموزش پزشکی مبتنی بر جامعه دارد ولی هنوز فاصله زیادی تا میزان رضایت بخش و مطلوب دارد. با وجود چنین فاصله‌ای، قرار گرفتن پزشکان در بطن جامعه و مشاهده شرایط جامعه تأثیر فراوانی بر روی مطابقت پزشکان با نیازهای واقعی جامعه دارد. 
    کلید واژگان
    پزشکی جامعه‌نگر
    آموزش پزشکی
    فیزیوپاتولوژی
    جامعه‌نگر
    آناتومی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2013-05-01
    1392-02-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

    شاپا
    2717-008X
    URI
    http://umj.umsu.ac.ir/article-1-1638-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487178

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب