نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرزاطلوعی, فردینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:30:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:30:35Z
dc.date.available1399-08-21T22:30:35Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:30:35Z
dc.date.issued2012-12-01en_US
dc.date.issued1391-09-11fa_IR
dc.identifier.citationمیرزاطلوعی, فردین. (1391). بررسی تأثیر حضور دانشجویان پزشکی در اتاق عمل ارتوپدی بر روی نمرات آزمون‌های درون بخشی و آزمون سراسری جامع پیش کارورزی. مجله مطالعات علوم پزشکی, 23(5), 544-548.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-1498-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487138
dc.description.abstractپیش زمینه و هدف: حضور دانشجویان پزشکی در اتاق عمل ارتوپدی می‌تواند با الگوی آموزشی یاد گیری بر مبنای گروه‌های کوچک مفید باشد. به منظور بررسی تأثیر حضور دانشجویان پزشکی در اتاق عمل بر نمرات آزمونی آن‌ها این مطالعه طراحی شد.مواد و روش‌ها: 40 دانشجوی پزشکی در قالب دو گروه 20 نفری وارد مطالعه شدند. یک گروه سه روز در هفته به اتاق عمل رفته و به عنوان مشاهده گر تحت آموزش آناتومی اندام، شناخت وسایل ارتوپدی، خواندن رادیوگرافی شکستگی‌ها و سؤال و جواب آزاد قرار گرفتند. گروه دوم پنج روز در هفته در درمانگاه حضور یافتند. نمرات آزمون کتبی و شفاهی و جامع پیش کارورزی دو گروه توسط نرم افزار آماری با هم مقایسه گردید. یک پرسشنامه نیز برای اهداف مطالعه تدوین و توسط اعضای دو گروه تکمیل گردید و نتایج آن به صورت توصیفی تحلیل گردید.یافته­ها: معدل نمرات گروه اتاق عمل 55/17 و معدل گروه درمانگاه 25/16 بود. آنالیز آماری اختلاف معنی داری را بین دو گروه به لحاظ معدل نشان می‌داد(p=.01) در خصوص نمرات شفاهی-عملی نیز در گروه اتاق عمل (گروه A) متوسط نمره 5/17 (/990= Sd و CI 95%) و در گروه غیر اتاق عمل (گروه B) متوسط نمره 15.05 ( با 1/1 = Sd و CI 95%) بود. در بین سؤالات آزمون سراسری جامع پیش کارورزی درصد سؤالات پاسخ داده شده صحیح توسط گروهA بیشتر از گروه B بود به نحوی که متوسط پاسخ صحیح گروه A5/79% و در گروه B 62% بود. آنالیز آماری این اختلاف را معنی دار نشان می‌داد (pvalue =0.002). در پاسخ به سؤالات پرسشنامه 16 دانشجو از گروه اتاق عمل در مقابل 8 دانشجو گروه غیر اتاق عمل در پاسخ به این که آیا حضور در اتاق عمل ضروری است پاسخ مثبت داده بودند. 50% از اعضای هر گروه معتقد بودند که این حضور می‌تواند به طور کلی ایفای نقش پزشکی موثر باشد نتیجه گیری: حضور دانشجوی پزشکی در اتاق عمل نه تنها باعث افزایش نمرات درون بخشی می‌گردد بلکه تأثیر آن نیز در آزمون‌های سراسری بارز است.fa_IR
dc.format.extent116
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectاتاق عملfa_IR
dc.subjectارتوپدیfa_IR
dc.subjectدانشجویان پزشکیfa_IR
dc.subjectآناتومیfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر حضور دانشجویان پزشکی در اتاق عمل ارتوپدی بر روی نمرات آزمون‌های درون بخشی و آزمون سراسری جامع پیش کارورزیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue5
dc.citation.spage544
dc.citation.epage548


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد