رابطه تمایزیافتگی خود در مادران و همبستگی خانوادگی با اختلالات رفتاری کودکان
(ندگان)پدیدآور
بابای خاکیان, زینبزکییی, علینقشینه, طیبهنوع مدرک
Textپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: خانواده بهعنوان یک سیستم تعریف میشود که تمام اعضای آن بر رفتار یکدیگر تأثیر میگذارند. پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه تمایزیافتگی خود در مادران و همبستگی خانوادگی با اختلالات رفتاری کودکان 3 تا 9 ساله انجام گرفت.روش: جامعه آماری پژوهش را کودکان 3 تا 6 سال در مهدکودکهای شهر کرمانشاه تشکیل دادند؛ که از میان آنها نمونهای بهاندازه 300 نفر با استفاده از نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه تمایز خود، همبستگی خانواده و مشکلات رفتاری کودکان بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و برای تحلیل دادهها از شاخصهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که بین همبستگی خانوادگی با اختلالهای بیش فعالی و ناسازگاری اجتماعی رابطه منفی وجود دارد؛ و بین تمایزیافتگی خود مادران با اضطراب- افسردگی و اختلال کمبود توجه رابطه منفی و معناداری وجود دارد.نتیجهگیری: در درمان اختلالهای رفتاری کودک نباید از نقش خانواده و مادر غافل شد.
کلید واژگان
تمایزیافتگی خودهمبستگی خانوادگی
اختلالات رفتاری
روانپزشکی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-07-011394-04-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
دانشگاه رازی کرمانشاهمرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه رازی کرمانشاه




