نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقدم پور, عزت‌الهfa_IR
dc.contributor.authorغلامرضایی, سیمینfa_IR
dc.contributor.authorرادمهر, پروانهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:29:38Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:29:39Z
dc.date.available1399-08-21T22:29:38Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:29:39Z
dc.date.issued2016-03-01en_US
dc.date.issued1394-12-11fa_IR
dc.identifier.citationقدم پور, عزت‌اله, غلامرضایی, سیمین, رادمهر, پروانه. (1394). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افسردگیدر نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی با پیگیری 60 روزه. مجله مطالعات علوم پزشکی, 26(12), 1028-1040.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-3286-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487060
dc.description.abstractپیش‌زمینه وهدف:هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افسردگی در نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی بود. مواد و روش­ها: روش پژوهش حاضر از نوع طرح آزمایشی پیش­آزمون- پس­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر دوره متوسطه اول و دوم مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی شهر خرم­آباد در سال تحصیلی 95-1394 بود؛ کهبه‌منظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت که ابتدا 437 شرکت­کننده با دامنه سنی 14 تا 17 سال،پرسشنامه­های اضطراب اجتماعی و افسردگی را تکمیل نمودندکه از میان آن­ها 30 نفر مبتلا به اضطراب اجتماعی و افسردگی همراه بالا (یک انحرافمعیار بالاتر از میانگین گروه) انتخاب گردید، سپس 30 نفر منتخب به‌صورت تصادفی به دو گروه پانزده‌تایی آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 2 ساعته (هفته­اییک جلسه) به مدت 2 ماه به‌صورت گروهی تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی قرار گرفتند. بعد از اتمام جلسات و 2ماه بعد از آموزش هر دو گروه به پرسشنامه­هایاضطراب اجتماعی و افسردگی پاسخ دادند. تحلیل داده­های خام با استفاده از spss19 و اجرای آزمون­های توصیفی و استنباطیازجمله آنالیز کوواریانس صورت گرفت. یافته­ها: گروه آزمایشکاهش معنی­داری در اضطراب اجتماعی و افسردگی بعد از دریافت آموزش نشان دادند (001/0>P). ضمن این­که نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد. نتیجه­گیری: مشاهدات حاضر مؤید اثربخشیMBCT، در کاهش میزان اضطراب اجتماعی و افسردگی نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی است.            fa_IR
dc.format.extent506
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectشناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهیfa_IR
dc.subjectاضطراب اجتماعیfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectهمبودی اضطراب اجتماعی و افسردگیfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleاثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افسردگیدر نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی با پیگیری 60 روزهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue12
dc.citation.spage1028
dc.citation.epage1040


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد