| dc.contributor.author | قدم پور, عزتاله | fa_IR |
| dc.contributor.author | غلامرضایی, سیمین | fa_IR |
| dc.contributor.author | رادمهر, پروانه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T22:29:38Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T22:29:39Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T22:29:38Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T22:29:39Z | |
| dc.date.issued | 2016-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قدم پور, عزتاله, غلامرضایی, سیمین, رادمهر, پروانه. (1394). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افسردگیدر نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی با پیگیری 60 روزه. مجله مطالعات علوم پزشکی, 26(12), 1028-1040. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2717-008X | |
| dc.identifier.uri | http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3286-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487060 | |
| dc.description.abstract | پیشزمینه وهدف:هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افسردگی در نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی بود.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر از نوع طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول و دوم مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95-1394 بود؛ کهبهمنظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت که ابتدا 437 شرکتکننده با دامنه سنی 14 تا 17 سال،پرسشنامههای اضطراب اجتماعی و افسردگی را تکمیل نمودندکه از میان آنها 30 نفر مبتلا به اضطراب اجتماعی و افسردگی همراه بالا (یک انحرافمعیار بالاتر از میانگین گروه) انتخاب گردید، سپس 30 نفر منتخب بهصورت تصادفی به دو گروه پانزدهتایی آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 2 ساعته (هفتهاییک جلسه) به مدت 2 ماه بهصورت گروهی تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی قرار گرفتند. بعد از اتمام جلسات و 2ماه بعد از آموزش هر دو گروه به پرسشنامههایاضطراب اجتماعی و افسردگی پاسخ دادند. تحلیل دادههای خام با استفاده از spss19 و اجرای آزمونهای توصیفی و استنباطیازجمله آنالیز کوواریانس صورت گرفت.
یافتهها: گروه آزمایشکاهش معنیداری در اضطراب اجتماعی و افسردگی بعد از دریافت آموزش نشان دادند (001/0>P). ضمن اینکه نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد.
نتیجهگیری: مشاهدات حاضر مؤید اثربخشیMBCT، در کاهش میزان اضطراب اجتماعی و افسردگی نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی است.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 506 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مطالعات علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Studies in Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | افسردگی | fa_IR |
| dc.subject | همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افسردگیدر نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی با پیگیری 60 روزه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 12 | |
| dc.citation.spage | 1028 | |
| dc.citation.epage | 1040 | |