| dc.contributor.author | اکبرزاده, داود | fa_IR |
| dc.contributor.author | هویدا, فرناز | fa_IR |
| dc.contributor.author | قلعهگیر وآسان, ، ، نصراله | fa_IR |
| dc.contributor.author | مصرآبادی, جواد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T22:29:32Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T22:29:32Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T22:29:32Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T22:29:32Z | |
| dc.date.issued | 2015-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اکبرزاده, داود, هویدا, فرناز, قلعهگیر وآسان, ، ، نصراله, مصرآبادی, جواد. (1393). مقایسه مهارتهای اجتماعی، بیحوصلگی و مشکلات خواب در دانشآموزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی و دانشآموزان عادی. مجله مطالعات علوم پزشکی, 25(12), 1067-1075. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2717-008X | |
| dc.identifier.uri | http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2678-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487050 | |
| dc.description.abstract | پیشزمینه و هدف: مشکلات و ناسازگاریهای کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیش فعالی لزوم توجه بیشتر به این اختلال را روشنتر میسازد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه مهارتهای اجتماعی، بیحوصلگی و کیفیت خواب در دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و دانشآموزان عادی بود.مواد و روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری دانشآموزان مقطع پنجم ابتدایی در مدارس شهر تبریز بودند که از میان تعداد 30 دانشآموز (15 پسر و 15 دختر) دارای نقص توجه/ بیش فعالی و 30 دانشآموز (15 پسر و 15 دختر) عادی با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کانرز فرم والدین، آزمون هوشی ریون، پرسشنامههای مهارت اجتماعی ماتسون، بیحوصلگی فارمر و ساندبرگ و سنجش عادات خواب کودکان اونز و همکاران استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که در مهارتهای اجتماعی، بیحوصلگی و کیفیت خواب بین دانشآموزان دارای نقص توجه/ بیش فعالی و دانش آموزان عادی تفاوت معناداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه کودکان دارای اختلال بیش فعالی/کاستی توجه، مهارتهای اجتماعی ضعیفتر و بیحوصلگی و مشکلات خواب بیشتری دارند؛ بنابراین توجه به برنامههای آموزشی و درمانی مؤثر بر مهارتهای اجتماعی و افزایش حوصلگی و خواب در این دانشآموزان اهمیت ویژهای دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 387 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مطالعات علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Studies in Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | مهارت اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | بیحوصلگی | fa_IR |
| dc.subject | مشکلات خواب | fa_IR |
| dc.subject | نارسایی توجه/ بیش فعالی | fa_IR |
| dc.subject | آناتومی | fa_IR |
| dc.title | مقایسه مهارتهای اجتماعی، بیحوصلگی و مشکلات خواب در دانشآموزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی و دانشآموزان عادی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 25 | |
| dc.citation.issue | 12 | |
| dc.citation.spage | 1067 | |
| dc.citation.epage | 1075 | |