نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاکبرزاده, داودfa_IR
dc.contributor.authorهویدا, فرنازfa_IR
dc.contributor.authorقلعه‌گیر وآسان, ، ، نصرالهfa_IR
dc.contributor.authorمصرآبادی, جوادfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:29:32Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:29:32Z
dc.date.available1399-08-21T22:29:32Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:29:32Z
dc.date.issued2015-03-01en_US
dc.date.issued1393-12-10fa_IR
dc.identifier.citationاکبرزاده, داود, هویدا, فرناز, قلعه‌گیر وآسان, ، ، نصراله, مصرآبادی, جواد. (1393). مقایسه مهارت‌های اجتماعی، بی‌حوصلگی و مشکلات خواب در دانش‌آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی و دانش‌آموزان عادی. مجله مطالعات علوم پزشکی, 25(12), 1067-1075.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-2678-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487050
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: مشکلات و ناسازگاری‌های کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیش فعالی لزوم توجه بیشتر به این اختلال را روشن‌تر می‌سازد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه مهارت‌های اجتماعی، بی‌حوصلگی و کیفیت خواب در دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و دانش‌آموزان عادی بود.مواد و روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری دانش‌آموزان مقطع پنجم ابتدایی در مدارس شهر تبریز بودند که از میان تعداد 30 دانش‌آموز (15 پسر و 15 دختر) دارای نقص توجه/ بیش فعالی و 30 دانش‌آموز (15 پسر و 15 دختر) عادی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه کانرز فرم والدین، آزمون هوشی ریون، پرسشنامه‌های مهارت اجتماعی ماتسون، بی‌حوصلگی فارمر و ساندبرگ و سنجش عادات خواب کودکان اونز و همکاران استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در مهارت‌های اجتماعی، بی‌حوصلگی و کیفیت خواب بین دانش‌آموزان دارای نقص توجه/ بیش فعالی و دانش آموزان عادی تفاوت معناداری وجود دارد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه کودکان دارای اختلال بیش فعالی/کاستی توجه، مهارت‌های اجتماعی ضعیف‌تر و بی‌حوصلگی و مشکلات خواب بیشتری دارند؛ بنابراین توجه به برنامه‌های آموزشی و درمانی مؤثر بر مهارت‌های اجتماعی و افزایش حوصلگی و خواب در این دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد.    fa_IR
dc.format.extent387
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectمهارت اجتماعیfa_IR
dc.subjectبی‌حوصلگیfa_IR
dc.subjectمشکلات خوابfa_IR
dc.subjectنارسایی توجه/ بیش فعالیfa_IR
dc.subjectآناتومیfa_IR
dc.titleمقایسه مهارت‌های اجتماعی، بی‌حوصلگی و مشکلات خواب در دانش‌آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی و دانش‌آموزان عادیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue12
dc.citation.spage1067
dc.citation.epage1075


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد