| dc.contributor.author | گرگین, لیدا | fa_IR |
| dc.contributor.author | خراسانی, داوود | fa_IR |
| dc.contributor.author | سالاری لک, شاکر | fa_IR |
| dc.contributor.author | قره آقاجی, رسول | fa_IR |
| dc.contributor.author | حمیدی, ادیب | fa_IR |
| dc.contributor.author | صفری, شهلا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T22:28:14Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T22:28:14Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T22:28:14Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T22:28:14Z | |
| dc.date.issued | 2013-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | گرگین, لیدا, خراسانی, داوود, سالاری لک, شاکر, قره آقاجی, رسول, حمیدی, ادیب, صفری, شهلا. (1391). الگوی دموگرافیک-اجتماعی مرگهای ناشی از حوادث ترافیکی در استان کردستان طی سالهای 88-81. مجله مطالعات علوم پزشکی, 23(7), 745-751. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2717-008X | |
| dc.identifier.uri | http://umj.umsu.ac.ir/article-1-1592-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/486940 | |
| dc.description.abstract | پیش زمینه و هدف: در سالهای اخیر آسیبها یکی از مشکلات مهم نظامهای بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی بوده است. از میان آنها، آسیب ترافیکی به دلیل خصوصیات خاص خود از جمله فراوانی بالا، شدت زیاد و امکان درگیر شدن مستقیم تمامی افراد جامعه از اهمیت ویژهای برخوردار است. در ایران نیز آسیبهای ترافیکی دومین علت مرگ و اولین علت عمر هدر رفته به شمار میرود. مطالعه حاضر با هدف مشخص نمودن سیمای دموگرافیک-اجتماعی مرگ ناشی از آسیبهای ترافیکی در یک دوره زمانی 8 ساله در استان کردستان انجام گردید . مواد و روشها: این مطالعه به روش مقطعی با اهداف توصیفی و تحلیلی بر روی دادههای موارد فوت ناشی از آسیبهای ترافیکی ثبت شده در سیستم پزشکی قانونی استان کردستان طی سالهای 88-81 انجام گردید. برای تحلیل دادهها در مورد اهداف توصیفی، فراوانیهای مطلق و نسبی محاسبه گردید و در مورد اهداف تحلیلی از آزمون خی دو استفاده شد. یافتهها: بر طبق یافتهها مطالعه نسبت مرگ مردان به زنان 2/4 به 1 بود. از نظر توزیع سنی، گروه سنی34-15 سال ( 3/43% ) بیشترین و کمتر از 5 سال (2/5%) کمترین فراوانی رخداد مرگ را داشتند. سطح تحصیلات 3/49درصد فوت شدگان بیسواد و یا تحصیلات ابتدایی بود. از نظر توزیع مرگ در بین استفاده کنندگان از جاده، بیشتر فوت شدگان سرنشینان خودرو و درصد کمتری عابرین پیاده بودند. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که مرگ ناشی از آسیبهای ترافیکی به صورت تصادفی در جامعه توزیع نشده است و میتوان با فرهنگ سازی و آموزش خصوصاً مردان جوان، میزان مرگ ناشی از آسیب ترافیکی را کاهش داد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 151 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مطالعات علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Studies in Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | آسیبهای ترافیکی | fa_IR |
| dc.subject | مرگ | fa_IR |
| dc.subject | کردستان | fa_IR |
| dc.subject | اپیدمیولوژی | fa_IR |
| dc.subject | آناتومی | fa_IR |
| dc.title | الگوی دموگرافیک-اجتماعی مرگهای ناشی از حوادث ترافیکی در استان کردستان طی سالهای 88-81 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر برسلامت- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان آذربایجان غربی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دنشکده پزشکی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد تبریز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.contributor.department | پزشکی قانونی استان کردستان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه | fa_IR |
| dc.citation.volume | 23 | |
| dc.citation.issue | 7 | |
| dc.citation.spage | 745 | |
| dc.citation.epage | 751 | |