نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگرگین, لیداfa_IR
dc.contributor.authorخراسانی, داوودfa_IR
dc.contributor.authorسالاری لک, شاکرfa_IR
dc.contributor.authorقره آقاجی, رسولfa_IR
dc.contributor.authorحمیدی, ادیبfa_IR
dc.contributor.authorصفری, شهلاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:28:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:28:14Z
dc.date.available1399-08-21T22:28:14Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:28:14Z
dc.date.issued2013-03-01en_US
dc.date.issued1391-12-11fa_IR
dc.identifier.citationگرگین, لیدا, خراسانی, داوود, سالاری لک, شاکر, قره آقاجی, رسول, حمیدی, ادیب, صفری, شهلا. (1391). الگوی دموگرافیک-اجتماعی مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی در استان کردستان طی سال‌های 88-81. مجله مطالعات علوم پزشکی, 23(7), 745-751.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-1592-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/486940
dc.description.abstract  پیش زمینه و هدف: در سال‌های اخیر آسیب‌ها یکی از مشکلات مهم نظام‌های بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی بوده است. از میان آن‌ها، آسیب ترافیکی به دلیل خصوصیات خاص خود از جمله فراوانی بالا، شدت زیاد و امکان درگیر شدن مستقیم تمامی افراد جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ایران نیز آسیب‌های ترافیکی دومین علت مرگ و اولین علت عمر هدر رفته به شمار می‌رود. مطالعه حاضر با هدف مشخص نمودن سیمای دموگرافیک-اجتماعی مرگ ناشی از آسیب‌های ترافیکی در یک دوره زمانی 8 ساله در استان کردستان انجام گردید .   مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش مقطعی با اهداف توصیفی و تحلیلی بر روی داده‌های موارد فوت ناشی از آسیب‌های ترافیکی ثبت شده در سیستم پزشکی قانونی استان کردستان طی سال‌های 88-81 انجام گردید. برای تحلیل داده‌ها در مورد اهداف توصیفی، فراوانی‌های مطلق و نسبی محاسبه گردید و در مورد اهداف تحلیلی از آزمون خی دو استفاده شد.  یافته‌ها: بر طبق یافته‌ها مطالعه نسبت مرگ مردان به زنان 2/4 به 1 بود. از نظر توزیع سنی، گروه سنی34-15 سال ( 3/43% ) بیشترین و کمتر از 5 سال (2/5%) کمترین فراوانی رخداد مرگ را داشتند. سطح تحصیلات 3/49درصد فوت شدگان بی‌سواد و یا تحصیلات ابتدایی بود. از نظر توزیع مرگ در بین استفاده کنندگان از جاده، بیشتر فوت شدگان سرنشینان خودرو و درصد کمتری عابرین پیاده بودند.    نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که مرگ ناشی از آسیب‌های ترافیکی به صورت تصادفی در جامعه توزیع نشده است و می‌توان با فرهنگ سازی و آموزش خصوصاً مردان جوان، میزان مرگ ناشی از آسیب ترافیکی را کاهش داد.               fa_IR
dc.format.extent151
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectآسیب‌های ترافیکیfa_IR
dc.subjectمرگfa_IR
dc.subjectکردستانfa_IR
dc.subjectاپیدمیولوژیfa_IR
dc.subjectآناتومیfa_IR
dc.titleالگوی دموگرافیک-اجتماعی مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی در استان کردستان طی سال‌های 88-81fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر برسلامت- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان آذربایجان غربیfa_IR
dc.contributor.departmentدنشکده پزشکی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentپزشکی قانونی استان کردستانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاهfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue7
dc.citation.spage745
dc.citation.epage751


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد