| dc.contributor.author | سید موسوی, پریسا سادات | fa_IR |
| dc.contributor.author | قنبری, سعید | fa_IR |
| dc.contributor.author | مظاهری, محمد علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T21:46:14Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T21:46:14Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T21:46:14Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T21:46:14Z | |
| dc.date.issued | 2015-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (2015). scientific magazine yafte, 17(2), 90-104. | en_US |
| dc.identifier.issn | 1563-0773 | |
| dc.identifier.uri | http://yafte.lums.ac.ir/article-1-1976-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/483455 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: با توجه به اهمیت دلبستگی در پدیدآیی اضطراب جدایی، هدف این مطالعه بررسی اثربخشی مداخله دلبستگی محور با روش پسخوراند ویدیویی بر کاهش بازنمایی های منفی و مشکلات اضطراب جدایی در کودکان پیش دبستانی بود. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافته ها به نظر می رسد مداخله دلبستگی محور موجب افزایش حساسیت مادرانه و این تغییر همراه با کاهش بازنمایی های منفی کودک به واسطه تعاملات ترمیم کننده، توانسته اضطراب جدایی کودکان را کاهش دهد. یافتهها: یافته ها نشان دهنده اثر بخشی مداخله دلبستگی محور بر افزایش حساسیت مادرانه، کاهش بازنمایی های منفی کودک و همچنین علائم اضطراب جدایی در کودکان گروه آزمایش بود. میانگین نمرات گروه آزمایش در مقایسه با گواه در تمام متغیرها به طور معناداری کاهش یافته و این کاهش در پیگیری باقی مانده بود. مواد و روشها: طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. برای این منظور، 21 زوج مادر و کودک (11 زوج در گروه آزمایش و 10 زوج در گروه گواه) از دو مرکز تخصصی مشاوره کودک بر مبنای معیارهای ورود مطالعه انتخاب شدند. گروه آزمایش بین 8 تا 10 جلسه مداخله انفرادی دلبستگی محور و گروه گواه مداخله روابط محور دیگری را به منظور مقایسه اثربخشی دریافت کردند. شرکت کنندگان در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری (3 ماه بعد) با استفاده از ابزارهای درجه بندی رفتار مادرانه Q-SORT، مجموعه داستانهای مک آرتور و پرسشنامه علائم مرضی کودکان ارزیابی شدند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 274 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.relation.ispartof | scientific magazine yafte | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی پژوهشی یافته | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب جدایی | fa_IR |
| dc.subject | بازنمایی ذهنی | fa_IR |
| dc.subject | دلبستگی. | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی مداخله دلبستگی محور با روش پسخوراند ویدیویی بر کاهش بازنمایی های منفی و اضطراب جدایی کودکان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 17 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 90 | |
| dc.citation.epage | 104 | |