نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیوسفی, رحیمfa_IR
dc.contributor.authorفتح آبادی, جلیلfa_IR
dc.contributor.authorایزانلو, بلالfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T21:44:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T21:44:10Z
dc.date.available1399-08-21T21:44:09Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T21:44:10Z
dc.date.issued2013-05-01en_US
dc.date.issued1392-02-11fa_IR
dc.identifier.citation(2013). scientific magazine yafte, 15(1), 71-82.en_US
dc.identifier.issn1563-0773
dc.identifier.urihttp://yafte.lums.ac.ir/article-1-1191-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/483301
dc.description.abstractمقدمه: بینش مفهومی پیچیده و چند بعدی است. سنجش‌های بالینی بینش، عمدتاً بر آگاهی بیماران از بیماری روانی و نیاز آنها به درمان متمرکز شده است. رویکردهای نوین بر فرآیندهای شناختی نظیر ارزیابی مجدد بیماران از تجارب غیرعادی‌شان و سوء تفسیرهای آنها تمرکز کرده‌اند. هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی نقیاس بینش شناختی بک، در نمونه غیربالینی ایرانی است. مواد و روش‌ها: به این منظور، 476 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف، مقیاس بینش شناختی بک (BCIS) و پرسشنامه خودآگاهی (SCS) را تکمیل کردند. داده‌های گردآوری شده به وسیله نرم‌افزار لیزرل و SPSS تجزیه و تحلیل شدند. بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌ها پیشنهاد می‌کنند که مقیاس بینش شناختی بک (BCIS) دارای ثبات ساختاری لازم در جمعیت غیربالینی ایرانی می‌باشد و می‌تواند به عنوان یک ابزار سودمند، برای مقاصد پژوهشی مورد استفاده قرار بگیرد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که دو مؤلفه اساسی خود-اندیشمندی و اطمینان به خود که توسط بک، باروچ، بالتر، استیر و وارمان(2004) مطرح شده بودند، در پژوهش حاضر نیز به عنوان عامل‌های مستقل به دست آمدند.fa_IR
dc.format.extent268
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofscientific magazine yafteen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی یافتهfa_IR
dc.subjectبینش شناختیfa_IR
dc.subjectتحلیل عاملیfa_IR
dc.subjectمقیاسfa_IR
dc.subjectبک.fa_IR
dc.titleبررسی ویژگی‌های روان‌سنجی و ساختار عاملی مقیاس بینش شناختی بک(BCIS) در نمونه غیر بالینی ایرانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue1
dc.citation.spage71
dc.citation.epage82


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد