نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorندری, صدیقهfa_IR
dc.contributor.authorشیخ آزادی, اردشیرfa_IR
dc.contributor.authorعنبری, خاطرهfa_IR
dc.contributor.authorمیکائیلی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T21:44:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T21:44:06Z
dc.date.available1399-08-21T21:44:05Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T21:44:06Z
dc.date.issued2013-05-01en_US
dc.date.issued1392-02-11fa_IR
dc.identifier.citation(2013). scientific magazine yafte, 15(1), 25-31.en_US
dc.identifier.issn1563-0773
dc.identifier.urihttp://yafte.lums.ac.ir/article-1-1186-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/483296
dc.description.abstractمقدمه: شکایت از پزشکان یکی از مشکلاتی است که ممکن است هر پزشکی در طول دوره طبابت با آن روبرو شود. این مسأله سبب اتلاف انرژی و وقت و نیز ایجاد استرس در پزشکان می شود. طبق آمارهای موجود شکایات در ایران رو به افزایش است. شناخت این علل می‌تواند در پیشگیری از بروز شکایت مؤثر باشد. این طرح با هدف تعیین علل شکایت مطرح شده به سازمان نظام پزشکی شهر خرم‌آباد از سال 1385 تا 1390 انجام گرفت مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی و گذشته‌نگر است. برای انجام این مطالعه تمام شکایاتی که از سال 1385 تا سال 1390 در سازمان نظام پزشکی خرم‌آباد مطرح شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نظر از پرونده‌ها به پرسشنامه منتقل گردید. سپس داده‌های جمع‌آوری شده در نرم‌افزار آماری وارد شده و با آزمون‌های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بحث و نتیجه‌گیری: رعایت اخلاق پزشکی و تعهد حرفه‌ای، برقراری ارتباط مناسب پزشک و کادر درمان با بیمار و همراهان او، توضیح کامل درمان و عوارض احتمالی آن، عدم بزرگ نمایی و اغراق در نتایج درمانی، مطالعه مستمر و به روز کردن دانش پزشکی، مهارت لازم و تجربه کافی پزشک، استفاده نکردن از روش هایی که دوره های آموزشی آن را نگذارنده باشند، انتخاب صحیح بیمار و اخذ رضایت آگاهانه و برائت ممکن است به کاهش شکایت از پزشکان منجر شود. یافته‌ها: در این مطالعه 260 مورد شکایت بررسی شد. بیشترین شکایات مطرح شده از بیمارستان های دولتی بود (8/68 درصد) . بیشترین علت شکایات مطرح شده مربوط به بی‌احتیاطی (4/55 درصد) و کمترین آن مربوط به عدم رعایت نظامات دولتی (21 درصد) بود. ازتعداد 260 مورد مطرح شده در هیئت بدوی 80 مورد (8/30 درصد) قصور و 180 مورد (2/69 درصد) به عنوان عدم قصور تشخیص داده شد. بر اساس نتیجه هیئت تجدیدنظر از کل 260 مورد، 61 مورد (5/23 درصد) قصور و 199 مورد (5/76 درصد) عدم قصور تشخیص داده شد.fa_IR
dc.format.extent267
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofscientific magazine yafteen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی یافتهfa_IR
dc.subjectشکایت پزشکیfa_IR
dc.subjectخطای پزشکیfa_IR
dc.subjectقصور پزشکی.fa_IR
dc.titleبررسی علل شکایت مطرح شده به سازمان نظام پزشکی شهر خرم آبادfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه بیهوشی، دانشکده پزشکیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پزشکی قانونی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران.fa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue1
dc.citation.spage25
dc.citation.epage31


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد