نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبهرامی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorصولتی دهکردی, سید کمالfa_IR
dc.contributor.authorفرهادی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T21:42:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T21:42:57Z
dc.date.available1399-08-21T21:42:56Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T21:42:57Z
dc.date.issued2009-11-01en_US
dc.date.issued1388-08-10fa_IR
dc.identifier.citation(2009). scientific magazine yafte, 11(3), 85-91.en_US
dc.identifier.issn1563-0773
dc.identifier.urihttp://yafte.lums.ac.ir/article-1-168-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/483208
dc.description.abstractدرمان های روان شناختی اختلال دو قطبی به مقدار زیادی مورد غفلت قرار گرفته است. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش فراشناختی پردازش هیجانی همراه با درمان دارویی در مقایسه با درمان استاندارد در افزایش مهارت های عاطفی، شناختی و اجتماعی(MEPT) بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی است. مواد و روش ها: پژوهش از نوع نیمه تجربی با گروه کنترل بوده و نمونه شامل 32 زن (40-16) که بر اساس ملاکهای تشخیصی DSM-IV-R تشخیص اختلال دو قطبی نوع اول گرفتند ، بود. که به طور تصادفی از بین مراجعان بیمارستان ها و کلینیک های روانپزشکی شهر اصفهان انتخاب شده اند. یکی از گروهها تنها دارو دریافت کرد و به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد و گروه دیگر آموزش فراشناختی پردازش هیجانی توام با دارو دریافت کرد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاری براساس معیارهای DSM-IV-R و پرسشنامه مانیا ( Bech و همکاران، 1979) و مقیاس 17 آیتمی افسردگی (Hamilton ، 1980) برای استفاده مانیا و افسردگی استفاده شده است. برای اندازه گیری برخی مهارتهای عاطفی از برخی زیرمقیاس های هوش هیجانی Cooper) و همکاران، 1999) و درمورد مهارت های شناختی از پرسشنامه و نگرش های بدکنشی ( Power و همکاران، 1994) ، خودکنترلی( Rosenbaum ، 1980) و بینش ( David و همکاران، 1992) استفاده شد. برای اندازه گیری عملکرد اجتماعی از پرسشنامه عملکرد اجتماعی ( Hurry و همکاران، 1983)، استفاده گردید. برای کنترل اثرمتغیر وضعیت اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی آزمودنی ها بر متغیر مستقل از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. یافته ها: شیوه (MEPT) برافزایش تمام زیرمقیاس های نمره کل مهارت های عاطفی موثر بوده (05/0 P<) و در مورد مهارت های شناختی این شیوه درکاهش افکار ناکارآمد (000/0= P) و افزایش بینش (05/0 P<) و خودکنترلی (000/0= P) موثر بوده است. در مورد مهارت های اجتماعی این شیوه در افزایش مهارت های اجتماعی اثربخش بوده است(02/0 = P). بحث و نتیجه گیری: استفاده از شیوه آموزشی فراشناختی پردازش هیجانی به انضمام شیوه درمان دارویی اثربخشی درمان را افزایش می دهد. بنابراین لازم است که درمانگران در این زمینه آموزش ببینند.fa_IR
dc.format.extent155
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofscientific magazine yafteen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی یافتهfa_IR
dc.subjectبیماران دوقطبیfa_IR
dc.subjectآموزش فراشناختی پردازش هیجانیfa_IR
dc.subjectدارودرمانیfa_IR
dc.titleبررسی و مقایسه ‌آموزش فراشناختی پردازش هیجانی توام با دارودرمانی با درمان استاندارد (دارودرمانی ) در بهبود مهارت های عاطفی، شناختی و اجتماعی بیماران دوقطبیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue3
dc.citation.spage85
dc.citation.epage91


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد