بررسی اثربخشی ایروبیک نشسته بر هوش هیجانی و هوش اخلاقی زنان سالمند
(ندگان)پدیدآور
مدنی پور, کلثومروزبهانی, مهدینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: از آنجایی که انجام فعالیتهای ورزشی به صورت ایستاده برای برخی از افراد میسر نیست، هدف از پژوهش حاضر اثربخشی تمرینات ایروبیک نشسته بر هوش هیجانی و هوش اخلاقی زنان بالای شصت سال بود.
مواد و روش ها: نمونه مورد مطالعه، شصت زن سالمند بودند. روش پژوهش به صورت نیمه آزمایشی و پیشآزمون و پسآزمون با سی نفر گروه آزمایش و سی نفر گروه کنترل انجام شد. پرسشنامههای هوش هیجانی (شوت و همکاران، 1998) و هوش اخلاقی (مارتین و آستین، 2010) در مرحله پیشآزمون تکمیل شد. سپس شرکتکنندگان گروه آزمایش به مدت 12 جلسه هر جلسه به مدت یک ساعت زیر نظر مربی به تمرین پرداختند و گروه کنترل در این مدت به کارهای روزانه خود مشغول بودند. در انتها پرسشنامههای فوق به عنوان پسآزمون تکمیل شد و با استفاده از آزمون شاپیرویلک و آزمون یومان ویتنی تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تمرینات ایروبیک نشسته به طور مؤثری موجب افزایش هوش هیجانی (254 U=و 002/0P=) و هوش اخلاقی (5/52U= و 001/0P=) زنان شده است.
بحث و نتیجه گیری: به نظر میرسد مزیتهای روانشناختی ایروبیک در حالت تعدیل شده آن نیز در اوایل سالمندی حفظ میشود.
کلید واژگان
تمرینات ایروبیک نشستههوش اخلاقی
هوش هیجانی
زنان سالمند
روانشناسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-09-011398-06-10
سازمان پدید آورنده
گروه رفتار حرکتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایرانگروه رفتار حرکتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران




