| dc.contributor.author | موحدی, معصومه | fa_IR |
| dc.contributor.author | عبادی راد, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | کریمی نژاد, کلثوم | fa_IR |
| dc.contributor.author | مروج, سیده فایزه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T21:41:37Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T21:41:37Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T21:41:37Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T21:41:37Z | |
| dc.date.issued | 2017-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (2017). scientific magazine yafte, 19(2), 18-29. | en_US |
| dc.identifier.issn | 1563-0773 | |
| dc.identifier.uri | http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2541-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/483102 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: تحقیقات دو دهه اخیر بیانگر اهمیت و توجه خاص کشورهای مختلف به مسئله تعلل بوده است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و مدیریت-رفتار بر تعلل ورزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان صورت گرفته است.
مواد و روش ها: در این پژوهش روش آزمایشی به کار رفته است که در آن از طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروههای آزمایش و گواه استفاده شده است. از میان دانشجویان دختر و پسر در سال تحصیلی 94-93، 393 نفر بهعنوان نمونه آماری پژوهش بهصورت در دسترس انتخاب شدند. برای انتخاب دانشجویان گروههای پژوهشی، ابتدا پرسشنامه تعلل تاکمن برای نمونهای به حجم 393 نفر از دانشجویان اجرا شد و از این میان، تعداد 76 نفر از دانشجویان با توجه به نمرات کسب شده در پرسشنامه تعلل تاکمن بهعنوان دانشجویان دارای تعلل شناسایی و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند.
یافته ها: یافتههای این پژوهش نشان داد که میزان شیوع تعلل در کل دانشجویان 33/19 درصد بود. 41/29 درصد از پسران جامعه مورد بررسی، تعللی بودند در حالی که این میزان در دختران 96/14 درصد بود. همچنین نتایج حاکی از تأثیر گذاری دو روش درمان شناختی - رفتاری و مدیریت رفتار بر کاهش تعلل بود. علاوه بر این تفاوت معناداری بین جنسیت و نوع درمان در این پژوهش مشاهده شد.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله از این پژوهش، به نظر میرسد که تعلل از سازههای شناختی تأثیرپذیر است و با توجه به همین مسئله، این دو روش درمانی با تأکید بر سازههای شناختی توانستند میزان تعلل را در گروه آزمایش کاهش دهند. همچنین تفاوت روشهای درمانی در بین دختران و پسران، نشان از تفاوت سازههای شناختی متناسب با جنسیت است که به نظر میرسد بیارتباط با نقشهای جنسیتی نباشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 314 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.relation.ispartof | scientific magazine yafte | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی پژوهشی یافته | fa_IR |
| dc.subject | تعلل | fa_IR |
| dc.subject | درمان | fa_IR |
| dc.subject | شناختی-رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | مدیریت رفتار | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان | fa_IR |
| dc.title | بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و مدیریت رفتار بر تعلل ورزی دانشجویان
دانشگاه علوم پزشکی لرستان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | ،مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشگاه جهاد دانشگاهی اهواز، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 19 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 18 | |
| dc.citation.epage | 29 | |