نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorموحدی, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorعبادی راد, محمدfa_IR
dc.contributor.authorکریمی نژاد, کلثومfa_IR
dc.contributor.authorمروج, سیده فایزهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T21:41:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T21:41:37Z
dc.date.available1399-08-21T21:41:37Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T21:41:37Z
dc.date.issued2017-10-01en_US
dc.date.issued1396-07-09fa_IR
dc.identifier.citation(2017). scientific magazine yafte, 19(2), 18-29.en_US
dc.identifier.issn1563-0773
dc.identifier.urihttp://yafte.lums.ac.ir/article-1-2541-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/483102
dc.description.abstractمقدمه: تحقیقات دو دهه اخیر بیانگر اهمیت و توجه خاص کشورهای مختلف به مسئله تعلل بوده است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و مدیریت-رفتار بر تعلل ورزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان صورت گرفته است. مواد و روش­ ها: در این پژوهش روش آزمایشی به کار رفته است که در آن از طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه‌های آزمایش و گواه استفاده شده است. از میان دانشجویان دختر و پسر در سال تحصیلی 94-93، 393 نفر به‌عنوان نمونه آماری پژوهش به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. برای انتخاب دانشجویان گروه‌های پژوهشی، ابتدا پرسشنامه تعلل تاکمن برای نمونه‌ای به حجم 393 نفر از دانشجویان اجرا شد و از این میان، تعداد 76 نفر از دانشجویان با توجه به نمرات کسب شده در پرسشنامه تعلل تاکمن به‌عنوان دانشجویان دارای تعلل شناسایی و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند.   یافته ­ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که میزان شیوع تعلل در کل دانشجویان 33/19 درصد بود. 41/29 درصد از پسران جامعه مورد بررسی، تعللی بودند در حالی که این میزان در دختران 96/14 درصد بود. همچنین نتایج حاکی از تأثیر گذاری دو روش درمان شناختی - رفتاری و مدیریت رفتار بر کاهش تعلل بود. علاوه بر این تفاوت معناداری بین جنسیت و نوع درمان در این پژوهش مشاهده شد. بحث و نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج حاصله از این پژوهش، به نظر می‌رسد که تعلل از سازه‌های شناختی تأثیرپذیر است و با توجه به همین مسئله، این دو روش درمانی با تأکید بر سازه‌های شناختی توانستند میزان تعلل را در گروه آزمایش کاهش دهند. همچنین تفاوت روش‌های درمانی در بین دختران و پسران، نشان از تفاوت سازه‌های شناختی متناسب با جنسیت است که به نظر می‌رسد بی‌ارتباط با نقش‌های جنسیتی نباشد.fa_IR
dc.format.extent314
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofscientific magazine yafteen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی یافتهfa_IR
dc.subjectتعللfa_IR
dc.subjectدرمانfa_IR
dc.subjectشناختی-رفتاریfa_IR
dc.subjectمدیریت رفتارfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.titleبررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و مدیریت رفتار بر تعلل ورزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.department،مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشگاه جهاد دانشگاهی اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue2
dc.citation.spage18
dc.citation.epage29


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد