• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 52, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 52, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تجربی اثرات زائده‌های طولی بر اثربخشی خنک‌کاری لایه‌ای ناشی از روزنه های نخودی در پره‌های توربین‌های گازی

    (ندگان)پدیدآور
    رمضانی زاده, مهدیپولادرنگ, یونس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    989.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در تحقیق حاضر، اثربخشی خنک‌کاری لایه‌ای ناشی از روزنه‌های نخودی شکل با افزودن زائده‌های طولی در ناحیه‌ی پس از خروجی جت‌ها، به‌صورت تجربی با استفاده از روش دمانگاری مادون‌قرمز بررسی شده است. اندازه‌گیری‌ها در عدد رینولدز 10000 (بر اساس مشخصات جریان اصلی و قطر معادل روزنه‌ی جت) و زاویه‌ی تزریق 30 درجه روی صفحه‌ی آزمون با استفاده از جت‌های دارای روزنه‌ی شکل‌یافته‌ی نخودی انجام شده است. بررسی‌ها برای چند حالت مختلف شامل سه ارتفاع زائده(0.345D, 0.522D, 0.696D)، سه فاصله‌ی بین دو زائده‌ی مجاور(0.8D, 1D, 1.2D) و سه طول زائده‌ها(8D, 16D, 24D) انجام شده که در آنها، D قطر روزنه‌ی خنک‌کاری معادل برای روزنه‌ی نخودی می‌باشد. اثرات نسبت‌دمش در چهار حالت شامل 4/0، 5/0، 7/0 و 8/0 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که زائده‌های مورد نظر، با مهار کردن جریان جت تزریق شده، می‌توانند تا حد زیادی اثربخشی خنک‌کاری لایه‌ای را افزایش ‌دهند. در بهترین نسبت‌دمش مربوط به هر هندسه، درصد افزایش اثربخشی متوسط‌گیری شده در کل ناحیه‌ی پایین‌دست جت در حالت دارای زائده‌های طولی، در مقایسه با حالت بدون زائده، 4/41% می‌باشد. در حقیقت، این زائده‌ها با کنترل گردابه‌های خلاف هم‌گرد و محدود کردن پخش جت‌های خنک‎‌کننده، از اختلاط گازهای داغ با جت‌های خنک‌کاری لایه‌ای جلوگیری می‌کنند.
    کلید واژگان
    خنک کاری لایه ای
    روزنه شکل‌یافته نخودی
    زائده های مهار کننده جریان
    روش مادون‌قرمز
    آزمایش تونل باد
    اندازه گیری جریان
    مکانیک سیالات تجربی و مشاهده جریان

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-06-21
    1399-04-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری*مهندسی هوافضا
    مرکز تحصیلات تکمیلی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.14851.5957
    https://mej.aut.ac.ir/article_3290.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480535

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب