نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخواصی, احسانfa_IR
dc.contributor.authorنصیری, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorپورسعیدی, اسماعیلfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T22:05:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T22:05:10Z
dc.date.available1399-08-20T22:05:09Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T22:05:10Z
dc.date.issued2020-06-21en_US
dc.date.issued1399-04-01fa_IR
dc.identifier.citationخواصی, احسان, نصیری, سعید, پورسعیدی, اسماعیل. (1399). تحلیل و شبیه‌سازی پدیده ی سرج در کمپرسور محوری توربین گازGE-frame6. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 52(4), 21-30. doi: 10.22060/mej.2018.14183.5815fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2018.14183.5815
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_3074.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480533
dc.description.abstractیکی از نکات مهم در تحلیل عملکرد کمپرسور تخمین حد سرج است. چنانچه زاویه حمله هوا به هر دلیلی تغییر کند، جت‌های هوا از روی پره جداشده و باعث کوچک شدن سطح مقطع عبوری هوا و تغییر زاویه حمله هوا در پره بعدی می‌شود که به آن استال گویند. این عمل به همین صورت تکرار می‌گردد تا سرتاسر پره‌های یک ردیف را استال فراگیرد، در این صورت در پشت آن ردیف افت فشار روی میدهد و هوا از ردیف‌های بعدی که فشار زیادی دارند به سمت منطقه کم‌فشار برمی‌گردد که به آن سرج گویند. در این مقاله، شبیه‌سازی پدیده‌ی سرج در 1 1/2 از پره‌های ردیف اول کمپرسور محوری توربین گاز GE-Frame6با زاویه حمله 34 درجه، به‌صورت گذرا و آشفته با مدل توربولانسی k-w (sst) انجام‌گرفته است. نتایج بدست آمده حاصل از بردارهای سرعت نشان می‌دهد که هنگام بروز سرج جریان معکوس که مهم‌ترین مشخصه وقوع سرج است، رخ داده و جریان به عقب بازمی‌گردد. هم‌چنین در این مقاله، کد‌نویسی معادلات دیفرانسیل معمولی کوپل‌شده‌ی نرخ تغییرات فشار و جریان برای مقادیر مختلف پارامتر پایداری B انجام‌گرفته است. مشاهده گردید که به ازای 6/0B = که کمتر از مقدار بحرانی است، استال‌دورانی رخ می‌دهد و فشار به‌صورت گذرا نوسان کرده و پس از چندین نوسان میرا می‌شود. درحالی‌که به ازای 6/1B = که بیشتر از مقدار بحرانی بوده سرج عمیق رخ می‌دهد و فشار و جریان با دامنه ثابت نوسان می‌کنند.fa_IR
dc.format.extent1372
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2018.14183.5815
dc.subject''کمپرسور محوریfa_IR
dc.subjectاستالfa_IR
dc.subjectسرجfa_IR
dc.subjectجریان معکوسfa_IR
dc.subjectسیکل سرج''fa_IR
dc.subjectآئرودینامیکfa_IR
dc.subjectتوربوماشینfa_IR
dc.titleتحلیل و شبیه‌سازی پدیده ی سرج در کمپرسور محوری توربین گازGE-frame6fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه زنجانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه زنجانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده فنی مهندسی دانشگاه زنجانfa_IR
dc.citation.volume52
dc.citation.issue4
dc.citation.spage21
dc.citation.epage30


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد