نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهاشمی, محمود رضاfa_IR
dc.contributor.authorمقیمی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorدرخشان هوره, شهرامfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T22:05:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T22:05:08Z
dc.date.available1399-08-20T22:05:07Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T22:05:08Z
dc.date.issued2020-06-21en_US
dc.date.issued1399-04-01fa_IR
dc.identifier.citationهاشمی, محمود رضا, مقیمی, مهدی, درخشان هوره, شهرام. (1399). مطالعه تجربی و عددی توربین جزر و مدی عمود محور. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 52(4), 1-10. doi: 10.22060/mej.2019.14761.5940fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.14761.5940
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_3243.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480531
dc.description.abstractتوربین‌های جزر و مدی به منظور استفاده از انرژی عظیم جریان‌های دریایی و جزر و مدی استفاده می‌شوند. توربین‌های جزر و مدی بر اساس محور دوران خود به دو دسته محور افقی و محور عمودی تقسیم می‌شوند. در این پژوهش به بررسی پارامترهای موثر بر هیدرودینامیک جریان در یک توربین جزر و مدی محور عمودی هانتر پرداخته شده است. ابتدا توربین هانتر در مقیاس 1:20 ساخته شده و در محیط آزمایشگاهی مورد مطالعه تجربی قرار گرفته و سپس با استفاده از حل گذرای CFD به شبیه‌سازی عددی جریان پرداخته شده است. شبیه‌سازی در دو شرایط غیاب سطح آزاد و حضور آن به انجام رسیده است و از مدل آشفتگی SST k-ω برای هر دو آنالیز و روش VOF برای مدل‌سازی سطح آزاد بهره گرفته شده است. نتایج شبیه‌سازی با داده‌های آزمایشگاهی، صحت سنجی شده و تطابق مناسبی را نشان می‌دهد. ضریب قدرت بیشینه حدود 23 درصد است و در ضریب جریان بین 4/0 تا 43/0 اتفاق می‌افتد. نتایج شبیه‌سازی در غیاب سطح آزاد نشان می‌دهد با افزایش ضریب انسداد، ضریب قدرت افزایش می‌یابد به شکلی که در انسداد 2/0، ضریب قدرت از مقدار 8/4 درصد با افزایش 4/8 درصد به 2/13 درصد در انسداد 32/0 رسید. همچنین آنالیز سطح آزاد نشان می‌دهد، تغییر شکل سطح آزاد باعث ایجاد گشتاور بیشتری روی پره توربین می‌گردد؛ در حالی که متوسط ضریب گشتاور در غیاب سطح آزاد حداکثر 18/0 است، همین ضریب با وجود سطح آزاد با افزایش 120 درصدی به 4/0 می‌رسد و ضریب قدرت نیز 10 درصد افزایش می‌یابد.fa_IR
dc.format.extent3026
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.14761.5940
dc.subjectتوربین جزر و مدیfa_IR
dc.subjectسطح آزادfa_IR
dc.subjectضریب قدرتfa_IR
dc.subjectعدد فرود بر مبنای ارتفاع توربینfa_IR
dc.subjectنسبت عمق به ارتفاع توربینfa_IR
dc.subjectدینامیک سیالات محاسباتیfa_IR
dc.subjectهیدرودینامیکfa_IR
dc.titleمطالعه تجربی و عددی توربین جزر و مدی عمود محورfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentعلم و صنعتfa_IR
dc.contributor.departmentعلم و صنعت*مهندسی مکانیکfa_IR
dc.citation.volume52
dc.citation.issue4
dc.citation.spage1
dc.citation.epage10
nlai.contributor.orcid0000-0002-5450-3338


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد