| dc.contributor.author | هاشمی, محمود رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | مقیمی, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | درخشان هوره, شهرام | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-20T22:05:07Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-10T22:05:08Z | |
| dc.date.available | 1399-08-20T22:05:07Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-10T22:05:08Z | |
| dc.date.issued | 2020-06-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-04-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | هاشمی, محمود رضا, مقیمی, مهدی, درخشان هوره, شهرام. (1399). مطالعه تجربی و عددی توربین جزر و مدی عمود محور. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 52(4), 1-10. doi: 10.22060/mej.2019.14761.5940 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.14761.5940 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_3243.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480531 | |
| dc.description.abstract | توربینهای جزر و مدی به منظور استفاده از انرژی عظیم جریانهای دریایی و جزر و مدی استفاده میشوند. توربینهای جزر و مدی بر اساس محور دوران خود به دو دسته محور افقی و محور عمودی تقسیم میشوند. در این پژوهش به بررسی پارامترهای موثر بر هیدرودینامیک جریان در یک توربین جزر و مدی محور عمودی هانتر پرداخته شده است. ابتدا توربین هانتر در مقیاس 1:20 ساخته شده و در محیط آزمایشگاهی مورد مطالعه تجربی قرار گرفته و سپس با استفاده از حل گذرای CFD به شبیهسازی عددی جریان پرداخته شده است. شبیهسازی در دو شرایط غیاب سطح آزاد و حضور آن به انجام رسیده است و از مدل آشفتگی SST k-ω برای هر دو آنالیز و روش VOF برای مدلسازی سطح آزاد بهره گرفته شده است. نتایج شبیهسازی با دادههای آزمایشگاهی، صحت سنجی شده و تطابق مناسبی را نشان میدهد. ضریب قدرت بیشینه حدود 23 درصد است و در ضریب جریان بین 4/0 تا 43/0 اتفاق میافتد. نتایج شبیهسازی در غیاب سطح آزاد نشان میدهد با افزایش ضریب انسداد، ضریب قدرت افزایش مییابد به شکلی که در انسداد 2/0، ضریب قدرت از مقدار 8/4 درصد با افزایش 4/8 درصد به 2/13 درصد در انسداد 32/0 رسید. همچنین آنالیز سطح آزاد نشان میدهد، تغییر شکل سطح آزاد باعث ایجاد گشتاور بیشتری روی پره توربین میگردد؛ در حالی که متوسط ضریب گشتاور در غیاب سطح آزاد حداکثر 18/0 است، همین ضریب با وجود سطح آزاد با افزایش 120 درصدی به 4/0 میرسد و ضریب قدرت نیز 10 درصد افزایش مییابد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 3026 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.14761.5940 | |
| dc.subject | توربین جزر و مدی | fa_IR |
| dc.subject | سطح آزاد | fa_IR |
| dc.subject | ضریب قدرت | fa_IR |
| dc.subject | عدد فرود بر مبنای ارتفاع توربین | fa_IR |
| dc.subject | نسبت عمق به ارتفاع توربین | fa_IR |
| dc.subject | دینامیک سیالات محاسباتی | fa_IR |
| dc.subject | هیدرودینامیک | fa_IR |
| dc.title | مطالعه تجربی و عددی توربین جزر و مدی عمود محور | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | علم و صنعت | fa_IR |
| dc.contributor.department | علم و صنعت*مهندسی مکانیک | fa_IR |
| dc.citation.volume | 52 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 10 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-5450-3338 | |