نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیری پور فرد, بهنامfa_IR
dc.contributor.authorسجادی نیا, امیر حسامfa_IR
dc.contributor.authorهاشمی نادر, فرشادfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T22:05:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T22:05:04Z
dc.date.available1399-08-20T22:05:03Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T22:05:04Z
dc.date.issued2020-10-22en_US
dc.date.issued1399-08-01fa_IR
dc.identifier.citationمیری پور فرد, بهنام, سجادی نیا, امیر حسام, هاشمی نادر, فرشاد. (1399). مدلسازی دینامیکی و کنترل مود لغزشی پمپ مارپیچ دوار. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 52(8), 161-170. doi: 10.22060/mej.2019.15770.6198fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.15770.6198
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_3398.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480527
dc.description.abstractانتقال سیالات دوفازی در صنعت اهمیت ویژه‌ای دارد. پمپ مارپیچ دوار یک شکل خاص از پمپ است که برای انتقال جریان دوفازی گاز-مایع و همچنین ایجاد جریان ضربانی قابل استفاده است. ساختار این پمپ با پمپ های مرسوم تفاوت دارد و هندسه آن در حین کار قابل تغییر است. در این مقاله، ضمن ساخت نسخه دوم این پمپ، برای اولین بار تحلیل دینامیکی انجام شده است و معادلات حاکم بر رفتار آن بر اساس متغیرهای کنترلی ورودی (سرعت دورانی و زاویه شیب پمپ) استخراج شده است. در تحلیل دینامیکی یک حجم کنترل چرخان منطبق بر لوله مارپیچ در نظر گرفته شده است. به منظور تعیین مقادیر ورودی‌های متناظر با خروجی‌های مطلوب، از منحنی‌های مشخصه بی بعد پمپ که در پژوهش قبلی منتشر شده است، استفاده می‌شود. سپس کنترل پمپ بر اساس دو متغیر ورودی انجام می‌شود تا میزان هد و دبی پمپ به مقدار مطلوب برسد. کنترل مود لغزشی بر روی این سیستم پیاده سازی شده است. نتایج کنترل پمپ برای مقدار دلخواه مطلوب هد و دبی به صورت نمودارهای متغیرهای کنترلی و سیگنال کنترلی نشان داده شده است. از ویژگی‌های جذاب این پمپ آن است که در دورهای پایین هم امکان انتقال سیال را دارد و بدون تغییر دادن دور هم می‌توان نقطه کارکرد آن (هد-دبی) را تغییر داد. نتایج مقاله شامل معادلات دینامیکی استخراج شده پمپ مارپیچ دوار است که در پژوهش‌های آتی می‌توان از آن استفاده نمود. همچنین نتایج حاکی از موفقیت روش مود لغزشی در کنترل پمپ است.fa_IR
dc.format.extent1728
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.15770.6198
dc.subjectپمپ مارپیچ دوارfa_IR
dc.subjectمعادلات دینامیکیfa_IR
dc.subjectکنترل مود لغزشیfa_IR
dc.subjectتوربوماشینfa_IR
dc.subjectمدلسازی سیستم های دینامیکیfa_IR
dc.titleمدلسازی دینامیکی و کنترل مود لغزشی پمپ مارپیچ دوارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه گیلان*استادیار دانشکده مهندسی مکانیکfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.citation.volume52
dc.citation.issue8
dc.citation.spage161
dc.citation.epage170


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد