تشخیص عیوب بر مبنای مدل و رفتار دینامیکی سیستم تعلیق خودرو
(ندگان)پدیدآور
شهاب, مهدیمعاونیان, مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظارت بر عملکرد سیستمهای شاسی نقش مهمی در ایمنی و قابلیت اعتماد خودرو دارند. تاکنون روش های متنوعی برای شناسایی عیوب سیستم تعلیق که اکثر آنها شامل الگوریتمهای پیچیده و فاقد کاربری مناسب در عمل میباشند، ارائه شده است. در این پژوهش، راهکاری نو و کارآمد بر مبنای مدل و رفتار دینامیکی خودرو با قابلیت کاربرد عملی برای تشخیص دقیق و سریع عیوب سیستم تعلیق معرفی شده است. در این روش نیازی به استفاده از تجهیزات و آزمونهای خاص جهت تشخیص عیوب نبوده و در صورت بروز عیب، در حین عبور خودرو از موانعی با دارا بودن آستانه تحریک لازم همانند سرعتگیرهای جاده، امکان اعلام هشدار به کاربر فراهم و موقعیت و اندازه آن تعیین میشود. طراحی ساختار مناسب و بهکارگیری شبکههای عصبیفازی برای شناسایی عیوب نقش مهمی در کاهش خطای ردیابی عیوب نشان می دهند. کاهش تعداد و نوع حسگرهای مورد استفاده (تنها حسگر شتابسنج) و عدم اتکا به نرخ دادهبرداری بالا از مزیتهای دیگر روش پیشنهادی به شمار رفته، موجب استفاده آسان و کمهزینه میشوند. پس از بررسی میزان اثرگذاری شرایط و عوامل مختلف وانتخاب پارامترهای مناسب در فرایند تشخیص عیوب، صحهگذاری عملکرد و قابلیت پیادهسازی سیستم عیبیاب با طرح و انجام آزمایشات بررسی و نتایج تأیید میشود.
کلید واژگان
شناسایی و تشخیص عیبسیستم تعلیق خودرو
رفتار دینامیکی
شبکههای عصبی- فازی
پایش سلامت سازه ها
دینامیک خودرو
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
دانشکده مهندسی گروه مکانیک، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایراندانشیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی، مشهد
شاپا
2008-60322476-3446




