نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبنی اسدی, احسانfa_IR
dc.contributor.authorعباسی ورزنه, حمیدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T22:02:27Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T22:02:27Z
dc.date.available1399-08-20T22:02:27Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T22:02:27Z
dc.date.issued2019-10-23en_US
dc.date.issued1398-08-01fa_IR
dc.identifier.citationبنی اسدی, احسان, عباسی ورزنه, حمیدرضا. (1398). تحلیل انرژی و اگزرژی عملکرد یک موتور اشتعال جرقه‌ای با استفاده از مدل احتراق دوناحیه‌ای. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 51(4), 61-70. doi: 10.22060/mej.2018.13544.5661fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2018.13544.5661
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_2897.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480408
dc.description.abstractامروزه با تکیه بر روش‌های عددی می‌توان عملکرد موتور را با دقت بسیار مناسبی شبیه‌سازی نمود و راهکارهای بهینه سازی عملکرد موتور را بررسی کرد. با توجه به این که در موتور حدود 30 درصد از انرژی سوخت از طریق انتقال حرارت به دیواره‌های سیلندر هدر می‌رود، به دست آوردن نتایج مناسب از یک مدل شبیه سازی نیازمند محاسبه انتقال حرارت با دقت بالا است. مدل ترمودینامیکی ارائه شده در این مقاله، با هدف بهینه‌سازی یک موتور اشتعال جرقه‌ای، سیکل موتور را به صورت دو‌ناحیه‌ای، که برای موتور اشتعال جرقه‌ای مناسب است، شبیه سازی می‌نماید. جهت انتخاب بهترین مدل برای انتقال حرارت در موتور احتراق جرقه‌ای، مدل‌های مختلف در شبیه‌سازی استفاده شده و پس از مقایسه نتایج هر مدل با نتایج تجربی موتور مورد مطالعه، مدل هوهنبرگ به عنوان مدل مناسب برای انتقال حرارت موتورهای اشتعال جرقه‌ای معرفی گردیده است. نتایج نشان‌داد که با افزایش نسبت تراکم به میزان 18 درصد، تلفات اگزرژی از اگزوز موتور و انتقال حرارت از بدنه تقریباً 2 درصد کاهش می‌یابد در حالی که توان خروجی بیش از 4 درصد افزایش می یابد. همچنین، بیشینه راندمان انرژی و اگزرژی در هنگامی که احتراق 5 درجه قبل از نقطه مرگ بالا رخ دهد، حاصل می شود.fa_IR
dc.format.extent1001
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2018.13544.5661
dc.subjectمدل ترمودینامیکی موتور اشتعال جرقه‌ایfa_IR
dc.subjectتحلیل انرژی و اگزرژیfa_IR
dc.subjectانتقال حرارت و نرخ سوزشfa_IR
dc.subjectمدل دو ناحیه‌ایfa_IR
dc.subjectتحلیل اگزژی و ترمواکونومیک سامانه‌های حرارتیfa_IR
dc.titleتحلیل انرژی و اگزرژی عملکرد یک موتور اشتعال جرقه‌ای با استفاده از مدل احتراق دوناحیه‌ایfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی ، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume51
dc.citation.issue4
dc.citation.spage61
dc.citation.epage70


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد