| dc.contributor.author | قدمی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | فاضل زاده حقیقی, سید احمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | مزیدی, عباس | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-20T21:58:28Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-10T21:58:28Z | |
| dc.date.available | 1399-08-20T21:58:28Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-10T21:58:28Z | |
| dc.date.issued | 2018-04-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-02-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قدمی, علی, فاضل زاده حقیقی, سید احمد, مزیدی, عباس. (1397). تحلیل فلاتر بال تطبیقی با تنظیم موقعیت تیرک. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 50(1), 197-206. doi: 10.22060/mej.2016.784 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.784 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_784.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480306 | |
| dc.description.abstract | در این مقاله فلاتر یک بال تطبیقی با تنظیم موقعیت تیرک مورد بررسی قرار گرفته است. بر خلاف مدلهای دوبعدی که معمولا در پژوهشهای پیشین برای شبیه سازی این نوع بال بهکار گرفته شده اند، در این تحقیق بال با تغییر مکان تیرک ها با زاویه عقبگرد و بارگذاری آیرودینامیک ناپایا مدلسازی شده است. دو تیرک اصلی که در راستای طولی بال یکنواخت هستند و میتوانند در راستای وتر ایرفویل حرکت نمایند در نظر گرفته شده است. معادلات حرکت، با در نظر گرفتن مودهای خمش و پیچش، با استفاده از اصل هامیلتون، بهدست آمدهاند. جهت استفاده از این اصل، انرژیهای جنبشی، پتانسیل و کار مجازی نیروها برای تیرکها و بال به طور جداگانه بدست آمده است و سپس مجموع آنها در اصل هامیلتون جایگذاری شده است. به منظور شبیه سازی نیروهای آیروالاستیک بر روی بال، از مدل ناپایای پیترز استفاده شده است و دادههای عددی با استفاده از روش حل تقریبی گالرکین آنالیز و نسبت به مطالعات قبلی اعتبارسنجی شده است که نتایج همخوانی قابلقبولی دارد. جهت بررسی و ارائهی نتایج، چهار حالت مختلف حرکت برای دو تیرک در نظر گرفته شده است که با توجه به سرعت هر تیرک که در حالتهای مختلف متفاوت میباشد، موقعیت ابتدایی و نهایی تیرکها مشخص میگردد. مقایسه بال تطبیقی با بال ساده در شرایط یکسان نشان می دهد که در بالهای تطبیقی سرعت و فرکانس فلاتر افزایش مییابد. سپس اثر پارامترهای طراحی مختلف بر رفتار آیروالاستیک بال تطبیقی هواپیما مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که این پارامترها میتوانند تأثیر قابل توجهی بر روی محدوده پایداری این بالها بگذارند. نتایج نشان میدهند که با افزایش ضخامت پوستهی بال و ضخامت تیرکها، سرعت فلاتر کاهش مییابد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1307 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.784 | |
| dc.subject | بال تطبیقی | fa_IR |
| dc.subject | تنظیم موقعیت تیرک | fa_IR |
| dc.subject | فلاتر | fa_IR |
| dc.subject | مدل بارگذاری ناپایا | fa_IR |
| dc.subject | تداخل سازه و سیال | fa_IR |
| dc.subject | مواد و سازه های هوا فضا | fa_IR |
| dc.title | تحلیل فلاتر بال تطبیقی با تنظیم موقعیت تیرک | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 50 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 197 | |
| dc.citation.epage | 206 | |