نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبنازاده, رضاfa_IR
dc.contributor.authorریاحی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorآئینه روایی, مرتضیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T21:58:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T21:58:20Z
dc.date.available1399-08-20T21:58:19Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T21:58:20Z
dc.date.issued2018-04-21en_US
dc.date.issued1397-02-01fa_IR
dc.identifier.citationبنازاده, رضا, ریاحی, محمد, آئینه روایی, مرتضی. (1397). بررسی علل شکست یک پره توربین گازی از جنس سوپر آلیاژ اینکونل 738LC. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 50(1), 103-112. doi: 10.22060/mej.2016.773fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.773
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_773.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480298
dc.description.abstractچکیده: توربین‌های گازی نقش بسیار مهمی را در نیروگاه‌های کشور به منظور تولید برق بر عهده دارند و پره‌ها از حساس‌ترین قطعات در توربین‌های گازی به شمار می‌روند. خرابی پره‌ها در یک توربین گاز منجر به وارد آمدن خسارت به ردیف‌های بعدی توربین و خاموشی نیروگاه خواهد شد، که می‌تواند هزینه‌های زیادی را در پی داشته باشد. در مقاله حاضر علل شکست یک پره توربین گازی GE-F5 با انجام آزمایشات مکانیکی و متالورژیکی مورد بررسی قرار گرفته است. پره موردنظر سوپر آلیاژ پایه نیکل اینکونل LC738 بوده است که پس از حدود 65000 ساعت سرویس در حین کارکرد دچار حادثه شده است. در اثر این حادثه، قسمت‌های متعددی از توربین دچار آسیب-های شدید شدند. بازرسی چشمی، اندازه‌گیری سختی، آنالیز ترکیب شیمیایی، بررسی ریزساختار و بررسی متالورژیکی سطح شکست به منظور تشخیص علل اصلی شکست پره انجام گرفتند. بررسی‌ها نشان داد که حفره‌های قابل توجهی در سطح پره به وجود آمده و شواهد نشان از پیشرفت این حفره‌ها و ترک‌ها به دلیل وجود پدیده خستگی دارند. با بررسی سطح شکست مشخص شد ترک اولیه به دلیل پدیده خوردگی داغ ایجاد شده و با سازوکار خستگی از لبه حمله پره پیشروی کرده است که منجر به کاهش سطح مقطع شده و شکست رخ داده است.fa_IR
dc.format.extent4333
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.773
dc.subjectاینکونل 738LCfa_IR
dc.subjectمتالوگرافیfa_IR
dc.subjectشکست پرهfa_IR
dc.subjectخستگیfa_IR
dc.subjectتوربین گازیfa_IR
dc.subjectتحلیل خزش و خستگیfa_IR
dc.subjectمکانیک شکستfa_IR
dc.titleبررسی علل شکست یک پره توربین گازی از جنس سوپر آلیاژ اینکونل 738LCfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentامور فنی و مهندسی مکانیک، شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران، البرز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume50
dc.citation.issue1
dc.citation.spage103
dc.citation.epage112


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد