نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعبدالهی‌پور, سهیلاfa_IR
dc.contributor.authorمانی, محمودfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T21:56:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T21:57:00Z
dc.date.available1399-08-20T21:56:59Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T21:57:00Z
dc.date.issued2017-04-21en_US
dc.date.issued1396-02-01fa_IR
dc.identifier.citationعبدالهی‌پور, سهیلا, مانی, محمود. (1396). مطالعه تجربی و عددی اثر صدمه ستاره‌‌ای شکل بر عملکرد آیرودینامیکی بال یک پهپاد. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 49(1), 19-28. doi: 10.22060/mej.2016.741fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.741
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_741.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480235
dc.description.abstractاین مقاله عملکرد آیرودینامیکی بال یک پهپاد را که توسط برخورد یک جسم مانند گلوله جنگی دچار صدمه شده است، با دو روش شبیه‌سازی عددی و تجربی مورد مطالعه قرار می‌دهد. به منظور شبیه‌سازی اثر برخورد گلوله و ایجاد گوشه‌های تیز در صدمه واقعی، از یک حفره ستاره‌ای شکل برای شبیه‌سازی صدمه استفاده شده است. مقطع بال مورد مطالعه، ایرفویل‌ نامتقارن با شمارة NACA 641-412 در نظر گرفته شده است. در این تحقیق، اثر موقعیت صدمه در راستای دهانه بال در سه مکان مختلف سر، میانه و ریشه بال بر روی عملکرد آیرودینامیکی بال تحت زوایای حمله مختلف مطالعه شده است. در بخش تجربی این مقاله مشخصات جریان عبوری از روی بال و صدمه، با تکنیک رنگ استاندارد آشکارسازی شده و اثرات آن بر ضرایب آیرودینامیکی ارائه شده است. به منظور بررسی قابلیت حل عددی در پیش‌بینی عملکرد آیرودینامیکی بال صدمه‌دیده، جریان اطراف بال به صورت عددی تحلیل شده و نتایج حاصل با نتایج آزمایشگاهی اعتبارسنجی و مقایسه شده است. در نتایج آشکارسازی جریان، یک جریان جت قوی و دو گردابه با چرخش خلاف جهت، متصل به صدمه ستاره‌ای شکل، در سطح مکش بال مشاهده می‌شود. نتایج نشان می‌دهد صدمه ستاره‌ای که مساحت آن حدود 1 درصد مساحت کل بال است می‌تواند ضریب برآی بال را حدود 6 درصد در مقایسه با بال سالم کاهش و ضریب پسا را حدود 7/15 درصد نسبت به بال سالم، افزایش دهد. همچنین صدمه باعث می‌شود بال ضریب ممان‌پیچشی منفی‌تری را تجربه کند. نتایج صدمه در مکان‌های مختلف نشان داد که صدمه در نزدیک نوک بال تأثیر کمتری بر کاهش کارایی آیرودینامیکی بال دارد.<br /><br />ضریب پسا را حدود 7/15 درصد نسبت به بال سالم، افزایش دهد. همچنین صدمه باعث می‌شود بال ضریب ممان‌پیچشی منفی‌تری را تجربه کند. نتایج صدمه در مکان‌های مختلف نشان داد که صدمه در نزدیک نوک بال تأثیر کمتری بر کاهش کارایی آیرودینامیکی بال دارد.fa_IR
dc.format.extent4780
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.741
dc.subjectبال صدمه‌دیدهfa_IR
dc.subjectمشخصات آیرودینامیکیfa_IR
dc.subjectصدمه ستاره‌ای شکلfa_IR
dc.subjectآزمایش تونل بادfa_IR
dc.subjectتکنیک آشکارسازی جریان حل عددیfa_IR
dc.subjectآئرودینامیکfa_IR
dc.subjectمکانیک سیالات تجربی و مشاهده جریانfa_IR
dc.titleمطالعه تجربی و عددی اثر صدمه ستاره‌‌ای شکل بر عملکرد آیرودینامیکی بال یک پهپادfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشگاه هوافضا ،وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume49
dc.citation.issue1
dc.citation.spage19
dc.citation.epage28


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد