| dc.contributor.author | ثمری خلج, حجت | fa_IR |
| dc.contributor.author | نیک بخت, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | صدیقی, مجتبی | fa_IR |
| dc.contributor.author | شیخان, سجاد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-20T21:56:35Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-10T21:56:36Z | |
| dc.date.available | 1399-08-20T21:56:35Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-10T21:56:36Z | |
| dc.date.issued | 2018-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-12-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ثمری خلج, حجت, نیک بخت, علی, صدیقی, مجتبی, شیخان, سجاد. (1396). بررسی استحکام برشی در جوش لبه در جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی آلومینیوم 7075. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 49(4), 863-874. doi: 10.22060/mej.2016.743 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.743 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_743.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480212 | |
| dc.description.abstract | استفاده روزافزون در صنایعی مانند هوافضا، اتومبیل و حمل و نقل، منجر به ساخت سازه ها و توسعه گستره ی تحقیقات در زمینه ساخت و تولید آلومینیوم و آلیاژهای آن شده است. از طرفی جوشکاری ذوبی آلومینیوم و آلیاژهای آن به دلیل مشکلاتی که در خصوصیات فیزیکی، حرارتی و متالورژیکی قطعه نهایی ایجاد می کند، یکی از موانع بر سر راه استفاده از آلومینیوم<br />می باشد. جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی یک روش غیر ذوبی است که با تولید گرمای اصطکاکی و تغییر شکل پلاستیکی در موقعیت اتصال، مزیت هایی مانند اعوجاج پایین، فقدان عیوب مربوط به ذوب و استحکام اتصال بالا را دارا می باشد. در این مقاله، جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی آلیاژ آلومینیوم AA7075-O در حالت لبه روی هم با هدف مطالعه استحکام برشی ناحیه جوش به روش المان محدود توسط دو نرم افزار دفرم و آباکوس به صورت متوالی شبیه سازی شده و به صورت تجربی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در بررسی استحکام برشی میزان اختلاف شبیه سازی با آزمون تجربی % 14 - 15 اندازه گیری شده که نشان دهنده دقت مناسب شبیه-سازی المان محدود فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی است. همچنین، نتایج شبیه سازی ها نشان می دهد که بیشینه تنش برشی ناحیه اتصال برابر 165Mpa است که در سرعت دورانی 1250rpm ، سرعت خطی 50mm/min و زاویه انحراف 3˚ حاصل می گردد | fa_IR |
| dc.format.extent | 1148 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.743 | |
| dc.subject | جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی | fa_IR |
| dc.subject | شبیه سازی اجزا محدود | fa_IR |
| dc.subject | استحکام برشی | fa_IR |
| dc.subject | جوشکاری | fa_IR |
| dc.subject | فرایندهای نوین ساخت | fa_IR |
| dc.title | بررسی استحکام برشی در جوش لبه در جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی آلومینیوم 7075 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشکده فناور یهای نو، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 49 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 863 | |
| dc.citation.epage | 874 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-0129-1914 | |