نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرسولی زاده شورکی, ابوالفضلfa_IR
dc.contributor.authorدشتی رحمت آبادی, اصغرfa_IR
dc.contributor.authorزارع مهرجردی, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T21:56:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T21:56:21Z
dc.date.available1399-08-20T21:56:20Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T21:56:21Z
dc.date.issued2018-02-20en_US
dc.date.issued1396-12-01fa_IR
dc.identifier.citationرسولی زاده شورکی, ابوالفضل, دشتی رحمت آبادی, اصغر, زارع مهرجردی, مهدی. (1396). تأثیر پریلود، سرعت و نسبت خروج از مرکزی روتور بر عملکرد ترموهیدرودینامیکی یاتاقان های ژورنال دولبُ. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 49(4), 697-708. doi: 10.22060/mej.2016.767fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.767
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_767.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480198
dc.description.abstractتحلیل عملکرد یاتاقان‌های ژورنال روغنی با توجه به رشد روزافزون بکارگیری آنها به‌عنوان تکیه‌گاه‌ قطعات دوار در طیف گسترده‌ای از ماشین‌های صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. تنش‌های برشی و نیروهای اصطکاکی متناسب با سرعت لایه‌های روانکار در نقاط مختلف فضای لقی یاتاقان، زمینه تغییر شرایط دمایی را فراهم می‌آورند. عوامل مختلفی نظیر افزایش سرعت‌ محور، کاهش پهنای فضای لقی و کوچکی ضرایب انتقال حرارت روانکار، محور و پوسته یاتاقان زمینه تشدید تغییرات دمایی روانکار را موجب می‌گردند. با توجه به اینکه در نظر گرفتن اثرهای حرارتی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد استاتیکی یاتاقان‌های ژورنال داشته و نتایج را تا حد قابل توجهی به شرایط عملکرد واقعی نزدیک سازد از این رو در پژوهش حاضر تأثیر پارامترهای طراحی نظیر سرعت دوران محور و میزان پریلود یا غیرمدوری بر تغییرات دمایی و کیفیت توزیع فشار فیلم روانکار، قابلیت حمل بار و زاویه وضعی تعادلی روتور در فضای لقی یاتاقان‌های دو لُب بررسی شده‌ است. به همین منظور معادلات رینولدز، انرژی و انتقال حرارت بر اساس شرایط جریان روانکار، محور و یاتاقان با بکارگیری روش حل عددی درونیابی مشتق تعمیم یافته‌ بازنویسی شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ارزیابی این معادلات امکان استخراج توزیع دما و فشار در فیلم سیال روانکار و تعیین تغییرات دمایی یاتاقان در هر گام تحلیل را فراهم می‌آورند. پس از طی مراحل تکرار، شرایط دمایی پایدار در نقاط مختلف فیلم روانکار، محور و پوسته یاتاقان برقرار می‌گردد. پارامترهای عملکرد یاتاقان با بکارگیری توزیع فشار حرارتی حاصل از حل معادله رینولدز با در نظر گرفتن شرایط دمایی و لزجت نهایی روانکار قابل محاسبه می‌باشند. مقایسه عملکرد یاتاقان‌های دو لُب با در نظر گرفتن اثرهای دمایی و بدون آن از کاهش لزجت و تضعیف توزیع فشار ایجاد شده در روانکار و در پی آن کاهش بار قابل حمل توسط یاتاقان بویژه در سرعت‌های دورانی بالای روتور حکایت دارد. همچنین نتایج، کاهش اثرهای دمایی بر عملکرد یاتاقان‌های مورد ارزیابی با افزایش میزان غیرمدوری را نمایش می‌دهند.fa_IR
dc.format.extent1803
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.767
dc.subjectیاتاقان ژورنال دو لُبfa_IR
dc.subjectتحلیل ترموهیدرودینامیکیfa_IR
dc.subjectپیش بارfa_IR
dc.subjectروانکار نیوتنیfa_IR
dc.subjectروش GDQfa_IR
dc.subjectروشهای محاسباتی و تجربی در مکانیک جامداتfa_IR
dc.subjectهیدرودینامیکfa_IR
dc.titleتأثیر پریلود، سرعت و نسبت خروج از مرکزی روتور بر عملکرد ترموهیدرودینامیکی یاتاقان های ژورنال دولبُfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume49
dc.citation.issue4
dc.citation.spage697
dc.citation.epage708


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد