| dc.contributor.author | مرزبان شبرخوارکلایی, احسان | fa_IR |
| dc.contributor.author | بخشی جویباری, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | گرجی, حمید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-20T21:55:46Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-10T21:55:47Z | |
| dc.date.available | 1399-08-20T21:55:46Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-10T21:55:47Z | |
| dc.date.issued | 2017-07-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-05-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مرزبان شبرخوارکلایی, احسان, بخشی جویباری, محمد, گرجی, حمید. (1396). بررسی امکان تولید کاپوت تراکتور به صورت یکپارچه به روش هیدروفرمینگ. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 49(2), 387-400. doi: 10.22060/mej.2016.796 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.796 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_796.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480172 | |
| dc.description.abstract | در این پژوهش امکان تولید یک قطعه صنعتی (کاپوت تراکتور) به روش هیدروفرمینگ و به طور یکپارچه با ورق فولادی کم کربن و ناهمسانگرد ST14، که امکان تولید آن به روش کشش عمیق سنتی امکان پذیر نبود، مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی از روش تجربی و شبیه سازی، استفاده شده است. با توجه به شکل قطعه برای تولید در روش هیدروفرمینگ دو قطعه کنار هم قرار گرفته و بعد از تولید از وسط نصف می شود. با توجه به ابعاد بزرگ قطعه به صورت مقیاس شده در ابعاد آزمایشگاهی، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده از شبیه سازی با نمونه های شکل دهی شده در آزمایشگاه مورد مقایسه و اعتبار سنجی قرار گرفتند. با هدف کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت قطعه تولیدی، ابعاد اولیه ورق با چهار مرحله به روش حساسیت بهینه سازی گردید، علاوه بر آن تاثیر مسیر فشار مختلف بر روی کیفیت قطعه تولیدی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که با استفاده از میسر فشار مناسب و بهینه سازی شکل ورق قطعه صنعتی مد نظر را در یک مرحله با کیفیت و دقت بالا تولید کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 2349 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.796 | |
| dc.subject | "کاپوت تراکتور" | fa_IR |
| dc.subject | "هیدروفرمینگ" | fa_IR |
| dc.subject | "بهینه سازی ابعاد اولیه ورق" | fa_IR |
| dc.subject | "ناهمسانگردی" | fa_IR |
| dc.subject | شکل دهی | fa_IR |
| dc.title | بررسی امکان تولید کاپوت تراکتور به صورت یکپارچه به روش هیدروفرمینگ | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 49 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 387 | |
| dc.citation.epage | 400 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-2446-7839 | |