| dc.contributor.author | جلیلی, فرهاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | ملک جعفریان, سید مجید | fa_IR |
| dc.contributor.author | صفوینژاد, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-20T21:54:46Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-10T21:54:46Z | |
| dc.date.available | 1399-08-20T21:54:46Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-10T21:54:46Z | |
| dc.date.issued | 2015-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-06-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | جلیلی, فرهاد, ملک جعفریان, سید مجید, صفوینژاد, علی. (1394). معرفی یک الگوریتم بهینه سازی جستجوی هارمونی اصلاح شده برای بررسی روش های معرفی کننده ی هندسه ایرفویل و بهینه سازی آیرودینامیکی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 47(1), 13-31. doi: 10.22060/mej.2015.460 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2015.460 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_460.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480120 | |
| dc.description.abstract | استفاده از یک روش توصیفکنندهی هندسهی ایرفویل یکی از نیازهای اساسی برای بهینهسازی ایرفویلها است. انتخاب این روش نقش بسیار مهمی در بهینهسازی دارد، به طوری که استفاده از روشی نامناسب، نتایج ضعیفی را ارائه داده و همگرایی را به تاخیر خواهد انداخت. از این رو در کار حاضر، اصلاحی بر الگوریتم تکاملی بهینهسازی جستجوی هارمونی انجام شده و با استفاده از آن و یک طراحی بهینهسازی معکوس (با یک تابع هزینه غیر آیرودینامیکی)، سه روش متداول معرفـیکنندهی هندسهی ایرفویل (منحنیهای بزیر، روش پارسس و فرمولهای 4 رقمی ناکا) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهند که منحنیهــای بزیر و روش پارسس دارای کارایی بالایی نسبت به فرمولهای 4 رقمی ناکا هستند. در نهایت روش پارسس به دلیل داشتن پارامتر کنترلی کمتر، به همراه الگوریتم بهینهسازی اصلاح شده، برای بهینهسازی هندسهی یک ایرفویل تحت جریان لزج و درهم، با هدف بیشینه نمودن نسبت برآ به پسا استفاده شده است. برای انجام این مهم، معادلات دو بعدی تراکمپذیر ناویر-استوکس به همراه مدل درهم اسپالارت-آلماراس در اطراف ایرفویل حل گردیدهاند. نتایج به دست آمده نشان از توانایی بالای الگوریتم بهینهسازی اصلاح شده به منظور ارزیابی روشهای توصیفکنندهی هندسه ایرفویل و بهینهسازی آیرودینامیکی دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 2054 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2015.460 | |
| dc.subject | بهینه سازی آیرودینامیکی | fa_IR |
| dc.subject | ارزیابی روش های معرفی کننده ی هندسه ی ایرفویل | fa_IR |
| dc.subject | الگوریتم بهینه سازی جستجوی هارمونی اصلاح شده | fa_IR |
| dc.subject | نسبت برآ به پسا | fa_IR |
| dc.subject | معادلات ناویر-استوکس | fa_IR |
| dc.title | معرفی یک الگوریتم بهینه سازی جستجوی هارمونی اصلاح شده برای بررسی روش های معرفی کننده ی هندسه ایرفویل و بهینه سازی آیرودینامیکی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 47 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 13 | |
| dc.citation.epage | 31 | |