نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرجبی, حامدfa_IR
dc.contributor.authorشفیعی, علیfa_IR
dc.contributor.authorدرویزه, ابوالفضلfa_IR
dc.contributor.authorبابایی, هاشمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T21:54:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T21:54:31Z
dc.date.available1399-08-20T21:54:31Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T21:54:31Z
dc.date.issued2016-08-22en_US
dc.date.issued1395-06-01fa_IR
dc.identifier.citationرجبی, حامد, شفیعی, علی, درویزه, ابوالفضل, بابایی, هاشم. (1395). بررسی تجربی و عددی گسترش ترک در رگه های بال سنجاقک. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 48(2), 179-186. doi: 10.22060/mej.2016.598fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.598
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_598.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480105
dc.description.abstractبال‌های حشرات ساختارهای حیاتی پیچیده‌ای هستند که دارای رفتار مکانیکی جالب توجهی می‌باشند. بال‌ها اساسا از رگه‌ها و پوسته‌ها تشکیل یافته‌اند. پوسته‌های تشکیل دهنده بال از لحاظ مکانیکی از چقرمگی بالایی برخوردار نیستند. اما به طور کلی مجموعه ساختار بال از مقاومت بسیار بالایی در برابر گسترش ترک برخوردار است. در این مقاله، ترکیبی از روش‌های عکس برداری با میکروسکوپ الکترونی، تست کشش و شبیه‌سازی عددی به منظور بررسی نقش رگه‌ها بر مکانیزم چقرمگی بال مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدلسازی عددی رشد ترک در رگه بر مبنای روش المان محدود توسعه یافته می‌باشد. خواص مکانیکی الاستیک خطی و قانون کشش- جدایش خطی به منظور شبیه‌سازی رفتار ساختاری ماده تشکیل‌دهنده رگه استفاده می‌شود. عکس‌های میکروسکپی نشان می‌دهند که رگه‌های بال دارای ساختار میکروسکپی توخالی متشکل از لایه‌های ساخته شده از کیتین و پروتئین می‌باشند. نتایج حاصل از شبیه‌سازی عددی نشان می‌دهد که تمامی لایه‌های سازنده رگه با تنش ناشی از شرایط بارگذاری خارجی مواجه می‌شوند. اما حضور پروتئین نقش مهمی در جلوگیری از رشد ترک ایفا می‌کند. مقایسه نتایج نشان دهنده مطابقت مطلوب بین مدلسازی‌های عددی انجام شده و نتایج تجربی می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent831
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.598
dc.subjectبال سنجاقکfa_IR
dc.subjectمیکروسکوپ الکترونیfa_IR
dc.subjectروش المان محدود توسعه یافتهfa_IR
dc.subjectتست کششfa_IR
dc.subjectرشد ترکfa_IR
dc.titleبررسی تجربی و عددی گسترش ترک در رگه های بال سنجاقکfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمدرس، مهندسی مکانیک، موسسه آموزش عالی احرار، رشتfa_IR
dc.contributor.departmentمدرس موسسه آموزش عالی احرار رشتfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد موسسه آموزش عالی احرار رشتfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه گیلان، رشتfa_IR
dc.citation.volume48
dc.citation.issue2
dc.citation.spage179
dc.citation.epage186


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد