نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبابازاده شایان, سهیلfa_IR
dc.contributor.authorسیدپور, سیدمرتضیfa_IR
dc.contributor.authorامی, فتح الهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T21:54:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T21:54:07Z
dc.date.available1399-08-20T21:54:07Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T21:54:07Z
dc.date.issued2014-08-23en_US
dc.date.issued1393-06-01fa_IR
dc.identifier.citationبابازاده شایان, سهیل, سیدپور, سیدمرتضی, امی, فتح اله. (1393). تاثیر افزودنی های سوختی بر فراریت بنزین. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 46(1), 57-65. doi: 10.22060/mej.2014.342fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2014.342
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_342.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480087
dc.description.abstractافزودنی های اکسیژن دار برای مقاصدی نظیر افزایش عدد اکتان، بهبود پارامترهای عملکردی موتور و کاهش آلاینده های خروجی، به بنزین پایه افزوده می شوند . در ایران از متیل ترشیاری بوتیل اتر به عنوان افزودنی بنزین پایه استفاده می شود که بدلیل آثار مخرب زیست محیطی، کشور ما نیز همانند دیگر کشورهای پیشرفته، باید به دنبال جایگزینی برای این افزودنی باشد . ترکیب بنزین پایه و افزودنی های سوختی عموماً شامل محدودیت هایی از قبیل افزایش میزان فراریت، فشار بخار بنزین و کاهش ارزش حرارتی سوخت حاصله می باشد . در این تحقیق اتانول ، ترشیاری بوتیل الکل و متیل ترشیاری بوتیل اتر در نسبتهای حجمی 2.5، 5، 7.5، 10، 15و 20 با بنزین پایه پالایشگاه تهران ترکیب گردیده و رفتار فراریت سوخت حاصله بر اساس استانداردهای ASTM مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصله بیانگر آن است که در صورت استفاده از اتانول به عنوان افزودنی سوختی باید تغییراتی در فرمول بنزین پایه حاصل گردد که خود تاثیر نامطلوبی بر مشخصه های دیگر سوخت از جمله عدد اکتان برجای می گذارد، حال آنکه افزودن ترشیاری بوتیل الکل به بنزین ، فشار بخار بنزین را به میزان ناچیزی افزایش داده و نیازی به جایگزینی ترکیبات سبک بنزین پایه با ترکیبات سنگین تر به منظور کاهش فشار بخار بنزین ندارد .fa_IR
dc.format.extent882
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2014.342
dc.subjectبنزینfa_IR
dc.subjectافزودنی اکسیژن دارfa_IR
dc.subjectمتیل ترشیاری بوتیل اترfa_IR
dc.subjectاتانولfa_IR
dc.subjectترشیاری بوتیل الکلfa_IR
dc.subjectفشار بخارfa_IR
dc.titleتاثیر افزودنی های سوختی بر فراریت بنزینfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume46
dc.citation.issue1
dc.citation.spage57
dc.citation.epage65


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد