نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقنبرپور اصل, حبیبfa_IR
dc.contributor.authorپورتاکدوست, سید حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T21:53:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T21:53:29Z
dc.date.available1399-08-20T21:53:18Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T21:53:29Z
dc.date.issued2009-08-23en_US
dc.date.issued1388-06-01fa_IR
dc.identifier.citationقنبرپور اصل, حبیب, پورتاکدوست, سید حسین. (1388). تخمین وضعیت یک جسم پرنده با استفاده از خروجیهای IMU و ارتفاع‌سنج در حرکتهای شتابدار. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 41(1), 27-37. doi: 10.22060/mej.2009.254fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2009.254
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_254.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480046
dc.description.abstractدر این مقاله یک روش نوین برای تخمین وضعیت چرخشی یک وسیله پرنده با استفاده از اطلاعات واحد اندازه گیری اینرسی (IMU) و ارتفاع‌سنج درحرکتهای شتاب‌دار آمده است. معمولاً تعیین زوایای رول و پیچ با استفاده از یک IMU در حرکات نزدیک به پرواز کروز (بدون شتاب) امکان پذیر می‌باشد، ولی زمانی که پرواز از حالت کروز فاصله می‌گیرد خطاهای بسیار زیادی در تعیین وضعیت از خروجیهای IMU بوجود می‌آید. در این مقاله برای پایدار‌سازی خطای تخمین وضعیت از تلفیق اطلاعات IMU و یک ارتفاع سنج بارومتری استفاده ‌شده ‌است. خروجی ارتفاع‌سنج به دلیل موثر بودن از شتاب جاذبه‌ زمین و تصویر شتاب مخصوص در راستای قائم بر زمین، حاوی اطلاعات کمی درباره وضعیت می‌باشد. از آنجا که شتاب مخصوص قائم تابعی از زوایای رول و پیچ وسیله پرنده می‌باشد، اگر این زوایا به دلیلی دارای خطا باشند، تصاویر آن که توسط شتابسنج‌ها اندازه گیری شده است، دچار خطا شده و پیرو آن سرعت قائم و ارتفاع محاسبه شده دارای خطا خواهند بود. همین طور باید توجه نمود که مشاهده پذیری ضعیفی بین خروجی ارتفاع سنج و زوایای اویلر (فقط رول و پیچ) وجود دارد. به همین دلیل برای داشتن خطای کمتر در تخمین، سعی شده است که معادلات وضعیت را به شکل خطی در آورده تا بتوان از فیلتر کالمن خطی استفاده نمود. در چنین حالتی برای خطی ماندن معادلات دینامیکی از المانهای ماتریس کسینوسهای‌هادی بین دو دستگاه ناوبری و بدنی استفاده شده است که خود به خود باعث افزایش تعداد معادلات دیفرانسیل مربوط به وضعیت می‌گردد، ضمن آن که یک قید اضافی نیز به وجود می‌آید. درپایان نتایج فیلتر کالمن خطی جدید و فیلتر غیر‌خطی مرتبه دوم مقایسه گردیده‌اند. شبیه سازی‌ها نشان می‌دهند که فیلتر خطی جدید ارائه شده برای مسئله مورد نظر دارای کارائی بهتری نسبت به فیلتر غیر‌خطی مرتبه دوم می‌باشد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2009.254
dc.subjectتخمین وضعیتfa_IR
dc.subjectفیلتر غیر خطیfa_IR
dc.subjectتخمین وضعیت از روش متصل به بدنهfa_IR
dc.subjectناوبری تلفیقیfa_IR
dc.titleتخمین وضعیت یک جسم پرنده با استفاده از خروجیهای IMU و ارتفاع‌سنج در حرکتهای شتابدارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentفارغ التحصیل دکتری، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه شریفfa_IR
dc.contributor.departmentپروفسور، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه شریفfa_IR
dc.citation.volume41
dc.citation.issue1
dc.citation.spage27
dc.citation.epage37


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد