| dc.contributor.author | نیکنام, بهزاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | مدنی, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | سالاری راد, حسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-20T21:51:57Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-10T21:51:58Z | |
| dc.date.available | 1399-08-20T21:51:57Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-10T21:51:58Z | |
| dc.date.issued | 2012-08-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-06-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نیکنام, بهزاد, مدنی, حسن, سالاری راد, حسین. (1391). تعیین سرعت بحرانی درون تونل البرز حین آتش سوزی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 44(1), 47-55. doi: 10.22060/mej.2012.50 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2012.50 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_50.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480002 | |
| dc.description.abstract | دود و گازهای سمی خارج شده از آتشسوزی درون تونل، برای سلامتی کاربران تونل بسیار مضر است. بنابراین برای خروج افراد و وسائط نقلیه و جلوگیری از گسترش این مواد در بالادست محل آتشسوزی، تامین هوای تازه اهمیت زیادی دارد. سرعت بحرانی جریان هوا، مهمترین فاکتور موثر برای طراحی سامانه ایمنی درون تونل و جلوگیری از گسترش دود در جلوی محل آتش سوزی در امتداد جهت جریان میباشد. برای برآورد این سرعت، تونل البرز واقع در آزادراه تهران- شمال، حین آتشسوزی با انرژی حرارتی آزادشده برابر100 مگاوات به مدت960 ثانیه به کمک یک مدل عددی سه بعدی با نرم افزارFDS شبیه سازی شده است. مدل سه بعدی تونل به طول 500 متر، و روند آتش سوزی بر اساس آهنگ گرمای آزاد شده متناسب با زمان احتراق هپتان شبیه سازی شده است . شبیه سازی جریان مغشوش واحتراق به ترتیب براساس معادلات لس (LES)و معادلات شکست ادی (EDDY). مدل سه بعدی با شبکه بندی متشکل از سلول های مربعی با اندازه 50 سانتی متر انجام شد .در این تحقیق نتایج شبیه سازی، باروابط تجربی مقایسه شدند . بر اساس نتایج مدل عددی برای آتش سوزی با اندازه 100مگاوات، سرعت بحرانی5/3متر در ثانیه پیش بینی شده که همخوانی مناسبی با رابطه ارائه شده توسط اوکا و اتکینسون دارد و به عنوان سرعت بحرانی برای کنترل دود در بالادست آتش سوزی با اندازه 100 مگاوات پیشنهاد میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1503 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2012.50 | |
| dc.subject | سرعت بحرانی | fa_IR |
| dc.subject | آتش سوزی | fa_IR |
| dc.subject | شبیه سازی عددی | fa_IR |
| dc.subject | نرم افزارFDS | fa_IR |
| dc.subject | تونل البرز | fa_IR |
| dc.title | تعیین سرعت بحرانی درون تونل البرز حین آتش سوزی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | نویسنده مسئول و دانشجوی دکتری استخراج معدن،دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیر کبیر؛ | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیر کبیر؛ | fa_IR |
| dc.citation.volume | 44 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 47 | |
| dc.citation.epage | 55 | |