نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنیکنام, بهزادfa_IR
dc.contributor.authorمدنی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorسالاری راد, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T21:51:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T21:51:58Z
dc.date.available1399-08-20T21:51:57Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T21:51:58Z
dc.date.issued2012-08-22en_US
dc.date.issued1391-06-01fa_IR
dc.identifier.citationنیکنام, بهزاد, مدنی, حسن, سالاری راد, حسین. (1391). تعیین سرعت بحرانی درون تونل البرز حین آتش سوزی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 44(1), 47-55. doi: 10.22060/mej.2012.50fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2012.50
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_50.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480002
dc.description.abstractدود و گازهای سمی خارج شده از آتش­سوزی درون تونل، برای سلامتی کاربران تونل بسیار مضر است. بنابراین برای خروج افراد و وسائط نقلیه و جلوگیری از گسترش این مواد در بالادست محل آتش­سوزی، تامین هوای تازه اهمیت زیادی دارد. سرعت بحرانی جریان هوا، مهمترین فاکتور موثر برای طراحی سامانه ایمنی درون تونل و جلوگیری از گسترش دود در جلوی محل آتش سوزی در امتداد جهت جریان می­باشد. برای برآورد این سرعت، تونل البرز واقع در آزادراه تهران- شمال، حین آتش­سوزی با انرژی حرارتی آزادشده برابر100 مگاوات به مدت960 ثانیه به کمک یک مدل عددی سه بعدی با نرم افزارFDS  شبیه سازی شده است. مدل سه بعدی تونل به طول 500 متر، و روند آتش سوزی بر اساس آهنگ گرمای آزاد شده متناسب با زمان احتراق هپتان شبیه سازی شده است . شبیه سازی جریان مغشوش واحتراق به ترتیب براساس معادلات لس (LES)و معادلات شکست ادی (EDDY). مدل سه بعدی با شبکه بندی متشکل از سلول های مربعی با اندازه 50 سانتی متر انجام شد .در این تحقیق نتایج شبیه سازی، باروابط تجربی مقایسه شدند . بر اساس نتایج مدل عددی برای آتش سوزی با اندازه 100مگاوات، سرعت بحرانی5/3متر در ثانیه پیش بینی شده که همخوانی مناسبی با رابطه ارائه شده توسط اوکا و اتکینسون دارد و به عنوان سرعت بحرانی برای کنترل دود در بالادست آتش سوزی با اندازه 100 مگاوات پیشنهاد می­شود.fa_IR
dc.format.extent1503
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2012.50
dc.subjectسرعت بحرانیfa_IR
dc.subjectآتش سوزیfa_IR
dc.subjectشبیه سازی عددیfa_IR
dc.subjectنرم افزارFDSfa_IR
dc.subjectتونل البرزfa_IR
dc.titleتعیین سرعت بحرانی درون تونل البرز حین آتش سوزیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentنویسنده مسئول و دانشجوی دکتری استخراج معدن،دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیر کبیر؛fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیر کبیر؛fa_IR
dc.citation.volume44
dc.citation.issue1
dc.citation.spage47
dc.citation.epage55


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد