| dc.contributor.author | میرزایی خرگوشکی, فائزه | fa_IR |
| dc.contributor.author | همایونی, علیرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1404-03-12T04:13:27Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-06-02T04:13:28Z | |
| dc.date.available | 1404-03-12T04:13:27Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-06-02T04:13:28Z | |
| dc.date.issued | 2022-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | میرزایی خرگوشکی, فائزه, همایونی, علیرضا. (1401). رابطه بین ذهن اگاهی و ایمنی هیجانی در خانواده با قلدری سایبری در نوجوانان شهر قلعه گنج. مجله علوم پزشکی رازی, 29(9), 427-438. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9091-other.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1169774 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: از آنجا که ذهنآگاهی و ایمنی هیجانی از جمله متغیرهای قابل آموزش و ارتقا هستند، شناسایی نقش آنها در پیشبینی یا کاهش قلدری سایبری میتواند راهگشای مداخلات تربیتی و روانشناختی مؤثر باشد؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه بین ذهن اگاهی و ایمنی هیجانی در خانواده با قلدری سایبری در نوجوانان شهر قلعه گنج در سال 1401 بود.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر (15-18 سال) شهر قلعه گنج در سال 1401 به تعداد 1508 نفر تشکیل دادند. نمونه پژوهش حاضر 235 نفر با توجه به معیارهای ورود و خروج و احتمال کاهش حجم نمونه در نظر گرفته شد و به صورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه ایمنی هیجانی برونر و همکاران (2008)، پرسشنامه ذهن آگاهی بائر و همکاران (2006)، پرسشنامه تجربه قلدری- قربانی سایبری آنتیادو و همکاران (2016) بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون و ضریب هبستگی پیرسون، تحلیل آنوا استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد بین ذهن آگاهی و ایمنی هیجانی با قلدری سایبری همبستگی منفی معنیداری وجود دارد و به طور مشخص هرچه ذهن آگاهی و ایمنی هیجانی بیشتر باشد قلدری سایبری کمتر خواهد بود.
نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه نشان میدهد که ذهنآگاهی و ایمنی هیجانی نقش مهم و تأثیرگذاری در کاهش قلدری سایبری دانشآموزان دارند. بنابراین، پیشنهاد میشود که برنامههای آموزشی در مدارس و خانوادهها، به ویژه در زمینه تقویت ذهنآگاهی و ایمنی هیجانی، گنجانده شود تا ضمن افزایش سازگاری روانی و اجتماعی، از پیامدهای منفی قلدری سایبری پیشگیری گردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1270 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | ذهن اگاهی | fa_IR |
| dc.subject | ایمنی هیجانی | fa_IR |
| dc.subject | قلدری سایبری | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | رابطه بین ذهن اگاهی و ایمنی هیجانی در خانواده با قلدری سایبری در نوجوانان شهر قلعه گنج | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 9 | |
| dc.citation.spage | 427 | |
| dc.citation.epage | 438 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0004-8292-6030 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0003-0581-8872 | |