نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکریمی, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorملایی زرندی, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorمنظری توکلی, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1404-03-11T05:39:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-06-01T05:39:53Z
dc.date.available1404-03-11T05:39:53Zfa_IR
dc.date.available2025-06-01T05:39:53Z
dc.date.issued2025-03-01en_US
dc.date.issued1403-12-11fa_IR
dc.identifier.citationکریمی, معصومه, ملایی زرندی, حمید, منظری توکلی, علیرضا. (1403). مقایسه اثربخشی برنامه مداخله ای فرزندپروری مثبت و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خستگی روانشناختی در مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی. مجله علوم پزشکی رازی, 32, 1-13. doi: 10.47176/rjms.32.2fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.47176/rjms.32.2
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8736-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1167939
dc.description.abstractزمینه و هدف: والدین کودکان مبتلا به نقص توجه- بیش فعالی در مقایسه با والدین کودکان معمولی، استرس بیشتری را تجربه می‌کنند که همین امر نیز می‌تواند منجر به مشکلات سلامت روان والدین شود. لذا هدف از انجام این پژوهش مقایسه اثربخشی برنامه مداخله ای فرزندپروری مثبت و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خستگی روانشناختی در مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی در سال 1402بوده است. روش کار: این پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون در گروه آزمایشی (برنامه مداخله ای فرزندپروری مثبت) و گروه مقایسه (شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی) با گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری کلیه مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیک‌های کودک و روانپزشکان شهر کرمان در سال 1402 بود. نمونه پژوهش شامل 60 نفر از مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی بود که به صورت نمونه‌گیری هدفمند و تخصیص تصادفی ساده 20 شرکت کننده به هر گروه اختصاص یافت. گروه آزمایش تحت مداخله فرزندپروری مثبت و درمان شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برای یک دوره 12 جلسه 75 دقیقه‌ای قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله را دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه چندبعدی خستگی اسمتس (1996) بود. یافته­ ها: نتایج پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد در مرحله پس‌آزمون بین میانگین نمرات خستگی روان‌شناختی گروه برنامه مداخله‌ای فرزندپروری مثبت و گروه شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی اختلاف معنادار آماری وجود داشت. همچنین معناداری تفاوت گروه برنامه مداخله‌ای فرزندپروری مثبت با گروه کنترل و گروه شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی با گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون مؤید این موضوع است که هر یک از گروه‌های مذکور به‌تنهایی بر خستگی روان‌شناختی مادران اثرات مساعدی داشته‌اند. نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که برنامه آموزش مهارت فرزندپروری ایمن به مادران مانند: تشریح نیازهای رشدی کودک، سبک‌های فرزندپروری، آموزش مهارت‌های تازه و اصلاح رفتارهای دشوار و مشکل‌دار و فراگیری چگونگی برقراری رابطه عاطفی و جسمی با کودک و افزایش آگاهی در زمینه مشکلات و علل مشکلات، منجر به بهبود رفتارهای مشکل‌دار و انحرافی و ایجاد رفتارهای مورد قبول اجتماع و همچنین تغییر نگرش والدین نسبت به رفتار کودکان می‌گردد.fa_IR
dc.format.extent1133
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.47176/rjms.32.2
dc.subjectمداخله ای فرزندپروری مثبتfa_IR
dc.subjectشناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectخستگی روانشناختیfa_IR
dc.subjectکودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی برنامه مداخله ای فرزندپروری مثبت و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خستگی روانشناختی در مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجو دکتری، گروه آموزشی روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد مدیریت کرمان (حاج قاسم سلیمانی)، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume32
dc.citation.spage1
dc.citation.epage13
nlai.contributor.orcid0009-0001-1925-9421


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد