• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 32, شماره
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 32, شماره
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی درمان گروهی شناختی-رفتاری و درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی، کیفیت زندگی در پرستاران زن

    (ندگان)پدیدآور
    اکبری نسب حسین آباد علیا, فاطمهخسروپور, فرشیدملایی زرندی, حمید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    509.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: پرستاران بسیار در معرض استرس ناشی از بیماری کرونا هستند و به احتمال زیاد بیشتر از سایر اقشار جامعه مشکلات و علائم روان‌شناختی را نشان خواهند داد. لذا هدف از انجام این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان گروهی شناختی-رفتاری و درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر  بهزیستی روانشناختی، کیفیت زندگی در پرستاران زن در رفسنجان در سال 1402بوده است. روش کار: این پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون در گروه آزمایشی (درمان گروهی شناختی-رفتاری) و گروه مقایسه (درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد) با گروه کنترل و پیگیری است. جامعه پژوهش کلیه پرستاران زن که در بیمارستان علی ابن ابیطالب شهرستان رفسنجان که در سال 1402 در این بیمارستان خدمت کرده اند، به تعداد 299 نفر بود. تعداد 45 نفر بصورت تصادفی ساده از لیست اسامی پرستاران زن انتخاب و به طور تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه گماشته شدند (هر گروه 15 نفر). ابزار پژوهش پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(1998) بود. برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون با بهره‌گیری از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 صورت پذیرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش با تحلیل کوواریانس نشان داد اثرات اصلی گروه (درمان گروهی شناختی-رفتاری (CBT)، درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و گروه کنترل) در بهزیستی روانشناختی دارای اثر معنادار است  همچنین مقایسه میزان اثرگذاری آموزش‌ها نشان می‌دهد گروه درمان گروهی شناختی-رفتاری (CBT) 28/5 درصد و گروه درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) 24/8 درصد اثرگذار بوده است. همچنین مقایسه میزان اثرگذاری آموزش‌ها  بر کیفیت زندگی نشان می دهد گروه درمان گروهی شناختی-رفتاری (CBT) 89/0 درصد و گروه درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) 66/1 درصد اثرگذار بوده است. نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که در محیط بیمارستان و جهت ارتقا بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی از درمان شناختی – رفتاری می‌توان بهره گرفت.
    کلید واژگان
    درمان شناختی-رفتاری
    درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
    بهزیستی روانشناختی
    کیفیت زندگی
    روانشناسی بالینی

    تاریخ نشر
    2025-03-01
    1403-12-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری گروه آموزشی روانشناسی، واحد زرند دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
    گروه آموزشی روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
    استادیار، گروه آموزشی روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    https://dx.doi.org/10.47176/rjms.32.3
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8655-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1167938

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب