نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعاشوری, حجتfa_IR
dc.date.accessioned1404-02-11T08:02:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-05-01T08:02:36Z
dc.date.available1404-02-11T08:02:36Zfa_IR
dc.date.available2025-05-01T08:02:36Z
dc.date.issued2025-02-19en_US
dc.date.issued1403-12-01fa_IR
dc.date.submitted2025-01-08en_US
dc.date.submitted1403-10-19fa_IR
dc.identifier.citationعاشوری, حجت. (1403). اثر تنش پسماند بر عمر خستگی پرچرخه پیستون پوشش داده شده. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 56(12), 1691-1708. doi: 10.22060/mej.2025.23823.7817fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2025.23823.7817
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_5722.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1162012
dc.description.abstractدر این پژوهش، تحلیل عمر خستگی پرچرخه پیستون با استفاده از روش اجزای محدود و نرم‌افزار انسیس به منظور پیش-بینی دما و تنش و سپس عمر خستگی پرچرخه با استفاده از تئوری گودمن و نرم‌افزار ANSYS nCode Design Life انجام شده است. نتایج تحلیل ترمومکانیکی نشان داد که سیستم پوشش حائل حرارتی باعث کاهش تنش در پیستون در حدود 11 مگاپاسکال می‌شود. نتایج تحلیل اجزای محدود نشان داد که تنش و تعداد سیکل‌های گسیختگی در ناحیه بالای پین پیستون بحرانی هستند. نتایج تحلیل عمر خستگی پرچرخه نشان داد که تعداد سیکل‌های گسیختگی پیستون پوشش داده شده حدود 36 درصد بیشتر از پیستون پوشش داده نشده است. باتوجه به نتایج تحلیل عمر خستگی پرچرخه، درنظر نگرفتن اثر تنش پسماند باعث می‌شود که تعداد سیکل‌های گسیختگی حدود 6.4 درصد بیشتر از میزان مجاز تخمین زده شود. بنابراین لازم است اثر تنش پسماند در تحلیل عمر خستگی پرچرخه پیستون پوشش داده شده درنظر گرفته شود. برای بررسی صحت نتایج تحلیل ترمومکانیکی و عمر خستگی پرچرخه، نتایج شبیه‌سازی شده با نمونه‌ واقعی پیستون آسیب دیده مقایسه گردید و نشان داده شد که نواحی بحرانی، مطابقت مناسبی با نواحی گسیختگی در نمونه‌ واقعی دارد.fa_IR
dc.format.extent1947
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2025.23823.7817
dc.subjectپیستونfa_IR
dc.subjectتحلیل اجزای محدودfa_IR
dc.subjectعمر خستگی پرچرخهfa_IR
dc.subjectتنش پسماندfa_IR
dc.subjectتحلیل خزش و خستگیfa_IR
dc.titleاثر تنش پسماند بر عمر خستگی پرچرخه پیستون پوشش داده شدهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، واحد ورامین-پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume56
dc.citation.issue12
dc.citation.spage1691
dc.citation.epage1708
nlai.contributor.orcid0000-0002-0983-4795


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد