نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسرتیپی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی, احمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1404-02-11T08:02:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-05-01T08:02:30Z
dc.date.available1404-02-11T08:02:29Zfa_IR
dc.date.available2025-05-01T08:02:30Z
dc.date.issued2025-01-20en_US
dc.date.issued1403-11-01fa_IR
dc.date.submitted2024-12-06en_US
dc.date.submitted1403-09-16fa_IR
dc.identifier.citationسرتیپی, علیرضا, قاسمی, احمدرضا. (1403). اثرات سرعت بارگذاری و جهت انتشار ترک بر چقرمگی شکست بین لایه ای در کامپوزیت های پایه پلیمری: یک مطالعه تحلیلی و تجربی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 56(11), 6-6. doi: 10.22060/mej.2025.23731.7806fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2025.23731.7806
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_5702.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1162006
dc.description.abstractدر این تحقیق اثرات جهت انتشار ترک و سرعت بارگذاری در مود اول شکست بر روی چقرمگی شکست به شکل تحلیلی و تجربی مطالعه شده است. در مود اول بازشوندگی دهانه ترک چیدمان الیاف در دو حالت متفاوت بررسی شده و انتشار ترک در جهت موازی با الیاف و عمود بر جهت الیاف آزمایش شده است. برای انجام آزمون های خمش سه نقطه ای، نمونه های آزمایشی مطابق با استاندارد طراحی و ساخته شدند. هدف از انجام آزمایش بارگذاری و اندازه گیری چقرمگی شکست در جهات مختلف انتشار و رشد ترک نسبت به زاویه الیاف می‌باشد. علاوه بر این، مجموعه ای از نمونه‌های تیر یک سر گیردار دو لبه با اعمال تغییر زاویه بارگذاری نسبت به راستای فیکسچر مورد بررسی قرار گرفتند. درصد تغییرات چقرمگی شکست بین لایه ای در آزمایش های DCB و TPB عرضی و TPB طولی به ترتیب 67/5%، 5/6% و 93/3% می باشد. این تغییرات نشان می دهد که تفاوت بین چقرمگی شکست در منطقه رشد ترک برای نمونه‌های آزمایش DCB نسبت به نمونه های TPB به دلیل ضخامت نمونه‎‌ها مقدار کمتری دارد. نتایج نشان می‌دهد چقرمگی شکست بین لایه ای، هنگامی که ترک به موازات الیاف رشد می کند بسیار بیشتر از زمانی است که ترک در جهت عمود بر الیاف رشد می نماید. در ادامه دلایل فیزیکی این نتایج تجربی مورد بحث قرارگرفته است.fa_IR
dc.format.extent1514
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2025.23731.7806
dc.subjectچقرمگی شکستfa_IR
dc.subjectترک عرضیfa_IR
dc.subjectشکست بین لایه‌ایfa_IR
dc.subjectکامپوزیت پایه پلیمریfa_IR
dc.subjectمواد و سازه های هوا فضاfa_IR
dc.titleاثرات سرعت بارگذاری و جهت انتشار ترک بر چقرمگی شکست بین لایه ای در کامپوزیت های پایه پلیمری: یک مطالعه تحلیلی و تجربیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه کاشانfa_IR
dc.contributor.departmentآزمایشگاه تحقیقاتی کامپوزیت و نانوکامپوزیت، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان، کاشانfa_IR
dc.citation.volume56
dc.citation.issue11
dc.citation.spage6
dc.citation.epage6
nlai.contributor.orcid0000-0002-9326-4990


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد