| dc.contributor.author | رمضانی ولوجردی, مجتبی | fa_IR |
| dc.contributor.author | اشراقی, حمزه | fa_IR |
| dc.contributor.author | مانی, محمود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1404-02-11T08:02:25Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-05-01T08:02:25Z | |
| dc.date.available | 1404-02-11T08:02:25Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-05-01T08:02:25Z | |
| dc.date.issued | 2025-01-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-11-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2024-11-27 | en_US |
| dc.date.submitted | 1403-09-07 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رمضانی ولوجردی, مجتبی, اشراقی, حمزه, مانی, محمود. (1403). مطالعه تجربی اثر سرعت جریان بر مشخصههای آیرودینامیکی بالزن با بال انعطافپذیر. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 56(11), 2-2. doi: 10.22060/mej.2025.23692.7800 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2025.23692.7800 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_5696.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1162002 | |
| dc.description.abstract | در این پژوهش اثر سرعت جریان بر مشخصههای آیرودینامیکی بالزن با بال انعطافپذیر در زوایای حمله مختلف با استفاده از آزمون تجربی در تونل باد مادون صوت مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، مدل بالزن در سکوی آزمون نصبشده و با تغییر مؤلفههای جریان و زاویه حمله، نیروهای افقی و عمودی –معادل نیروهای پیشران و برآ- اندازهگیری و ثبت گردیده است. آزمایشها در اعداد رینولدز 42000 تا 170000 که محدوده پرواز برای پرندگان طبیعی با ابعاد نزدیک به کبوتر است انجام شده است. فرکانس بالزدن نیز از 0 تا 6 هرتز مورد بررسی قرار گرفته است تا فرکانس بالزدن پرندگان طبیعی را در برگیرد. مدل آزمون از دو بخش صلب (در ریشه) و انعطافپذیر (در نوک) تشکیل شده و حرکت نوسانی بالزدن در آن توسط سامانه الکترومکانیکی تامین شده است. نتایج میدهد که بیشینه نیروی پیشران در زاویه حمله 3 درجه حاصل شده است. همچنین انعطافپذیری بال سبب شده است تا با افزایش سرعت اختلاف فشار دینامیکی جریان سبب تغییر شکل بال و در نهایت کاهش ضریب برآی بال شود .همچنین ساختار جریان از زاویه حمله 9 درجه به بعد به گونهای است که توانایی تولید نیروی پیشران نداشته است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1348 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2025.23692.7800 | |
| dc.subject | بالزن | fa_IR |
| dc.subject | تونل باد | fa_IR |
| dc.subject | روش تجربی | fa_IR |
| dc.subject | سرعت جریان | fa_IR |
| dc.subject | انعطافپذیری | fa_IR |
| dc.subject | آئرودینامیک | fa_IR |
| dc.subject | مکانیک سیالات تجربی و مشاهده جریان | fa_IR |
| dc.title | مطالعه تجربی اثر سرعت جریان بر مشخصههای آیرودینامیکی بالزن با بال انعطافپذیر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی هوافضا-دانشگاه صنعتی امیرکبیر-تهران-ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه صنعتی امیرکبیر*دانشکده مهندسی هوافضا | fa_IR |
| dc.citation.volume | 56 | |
| dc.citation.issue | 11 | |
| dc.citation.spage | 2 | |
| dc.citation.epage | 2 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0001-0146-4945 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0003-2354-0544 | |