نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorچکنی, امیر محمدfa_IR
dc.contributor.authorکریمی, رئوفهfa_IR
dc.contributor.authorحسین زاده, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorمظلومی, احسانfa_IR
dc.contributor.authorنیک پیما, نسرینfa_IR
dc.contributor.authorایرج, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1404-02-11T07:36:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-05-01T07:36:30Z
dc.date.available1404-02-11T07:36:29Zfa_IR
dc.date.available2025-05-01T07:36:30Z
dc.date.issued2025-03-01en_US
dc.date.issued1403-12-11fa_IR
dc.identifier.citationچکنی, امیر محمد, کریمی, رئوفه, حسین زاده, فاطمه, مظلومی, احسان, نیک پیما, نسرین, ایرج, علیرضا. (1403). بررسی نقش سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری. پژوهش پرستاری, 20(1), 68-79.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-2913-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1161185
dc.description.abstractمقدمه  : تحصیل در رشته های علوم پزشکی به خصوص پرستاری، دانشجویان را در معرض فرسودگی تحصیلی قرار می دهد؛ لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش: مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی به صورت مقطعی بود که در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1401  انجام شد. نمونه های پژوهش شامل 200 دانشجوی کارشناسی پرستاری بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. فرم مشخصات دموگرافیک و دو پرسشنامه شامل پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت والکر(1990) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) توسط دانشجویان به روش خود اظهاری تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار)، آمار استنباطی (آزمون کای – دو یا دقیق فیشر، آزمون  ناپارامتری  Mann-Whitney Uو ضریب همبستگی اسپیرمن) و  نرم افزار  SPSS نسخه 22 انجام شد. یافته ها : میانگین نمره سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران 21/19 ± 06/125 و میانگین نمره فرسودگی تحصیلی 97/8 ± 88/43 بود. همچنین بر اساس نتایج بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و فرسودگی تحصیلی، رابطه معنی دار و منفی وجود داشت (r = - 0/299 , P < 0/001). به علاوه، بین مولفه های مدیریت استرس و خودشکوفایی با مؤلفه های خستگی عاطفی (r= -0/226 , P=0/001) (r=-0/146 , P =0/039) و ناخودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی و معنی دار (r =- 0/313 , P < 0/001)   (r =- 0/287 , P < 0/001) وجود داشت. همچنین بین مولفه ی حمایت بین فردی با شک و بدبینی (r =- 0/177 , P = 0/012) و با ناخودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی و معنی دار (r =- 0/210 , P < 0/001) مشاهده شد. نتیجه گیری: با توجه به وجود فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ لذا توصیه می شود نقش سبک زندگی ارتقا دهنده ی سلامت در کاهش فرسودگی تحصیلی را مد نظر قرار داد. همچنین توصیه می شود مدیران، در برنامه ریزی آموزشی، اقدامات و تسهیلات لازم را جهت بهود سبک زندگی دانشجویان و در راستای آن کاهش فرسودگی تحصیلی فراهم نمایند.fa_IR
dc.format.extent313
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.subjectسبک زندگی ارتقا دهنده سلامتfa_IR
dc.subjectفرسودگی تحصیلیfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی نقش سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeآموزش پرستاریfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدماتی بهداشتی ایران، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدپارتمان سلامت جامعه و پرستاری سالمندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue1
dc.citation.spage68
dc.citation.epage79


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد