اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل پریشانی و سازگاری اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
شریعتی, فاطمهپورفرج, مجید
نوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: اختلال اضطراب اجتماعی اختلالی است که میتواند پریشانی روانشناختی را افزایشدهد و کیفیت زندگی اجتماعی را کاهشدهد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل پریشانی و سازگاری اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی است.
روش: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 83 دانش آموز پسر دارای اضطراب اجتماعی متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1402 در مدارس ناحیه یک شهر بابل بود. از جامعه مذکور با استفاده روش نمونهگیری دردسترس تعداد 30 نفر که با ملاکهای ورودی پژوهش همخوانی داشتند انتخابشدند و بهصورت تصادفی ساده در 2 گروه )15 نفر گروه آزمایش اول و 15 نفر کنترل( قرارگرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه سازگاری اجتماعی، تحمل پریشانی سیمونز و گاهر استفادهشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS26 استفادهشد.
یافتهها: نتایج ضرایب اتا حاکی از آن است که 29 درصد از بهبود نمرات در تحمل پریشانی و 51 درصد بهبودی سازگاری اجتماعی گروه آزمایش را میتوان به تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نسبتداد.
نتیجهگیری: نتایج مشاهدهشده نشانداد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل پریشانی و سازگاری اجتماعی اثربخش است. بنابراین، میتوان این روش درمانی را جهت بهبود تحمل پریشانی و سازگاری اجتماعی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی توصیهکرد.
کلید واژگان
درمان پذیرش و تعهدتحمل پریشانی
سازگاری اجتماعی
نوجوانان
اضطراب اجتماعی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2023-06-011402-03-11
ناشر
دانشکده علوم پزشکی نیشابورسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد بهشهردانشگاه آزاد بهشهر
شاپا
2383-32032476-2768



