نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسیما پری زادهfa_IR
dc.contributor.authorکیومرث بشلیدهfa_IR
dc.contributor.authorنسرین ارشدیfa_IR
dc.contributor.authorبهرام پیمان نیاfa_IR
dc.date.accessioned1404-02-11T06:36:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-05-01T06:36:08Z
dc.date.available1404-02-11T06:36:08Zfa_IR
dc.date.available2025-05-01T06:36:08Z
dc.date.issued2024-07-29en_US
dc.date.issued1403-05-08fa_IR
dc.date.submitted2024-01-07en_US
dc.date.submitted1402-10-17fa_IR
dc.identifier.citationسیما پری زاده, کیومرث بشلیده, نسرین ارشدی, بهرام پیمان نیا. (1403). اثربخشی هشت هفته تمرینات هوش هیجانی بر رفتارهای ایمنی و رفتار شهروندی ایمنی. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 11(4), 295-285. doi: 10.22037/iipm.v11i4.44312fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/iipm.v11i4.44312
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/44312
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1158520
dc.description.abstractسابقه و هدف: هوش هیجانی با توانمندسازی افراد برای مدیریت مؤثر احساسات، تصمیم‌گیری آگاهانه، درک و همدلی با دیگران و حفظ روابط مثبت، نقش مهمی در ایمنی ایفا می‌کند. از این‌رو، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش‌ هوش هیجانی بر رفتارهای ایمنی و رفتار شهروندی ایمنی بود. روش کار: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون-پیگیري سه ماهه با گروه‌های آزمايش و گروه كنترل استفاده گردید. جامعه آماري شامل کلیه کارکنان صفِ مرد یک شرکت صنعتی در اهواز بود که از این تعداد 40 نفر به‌عنوان نمونه فرض‌آزمایی با روش در دسترس انتخاب و به روش گمارش تصادفی در دو گروه 20 نفری گمارده شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه‌های رفتارهای ایمن و رفتار شهروندی ایمن بودند که در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری روی هر دو گروه اجرا شدند. براي گروه آزمایش، آموزش هوش هیجانی مبتنی بر الگوی توانایی اعمال شد که این جلسات آموزشی شامل هشت جلسه‌ی نود دقیقه‌اي بودند که در هشت هفته برگزار شدند. درحالی‌که هیچ مداخله­ای روی گروه گواه انجام نشد. برای تجزیه­­وتحلیل داده­ها از روش‌های تحلیل کوواریانس (چندمتغیره و تک متغیره) در نرم­افزار SPSS-24  استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش‌ هوش هیجانی به‌طور معنی‌داری بر افزایش رفتارهای ایمنی و رفتار شهروندی ایمنی اثربخش بوده‌ است (p<0.01) و این اثربخشی در مرحله‌ی پیگیری نیز وجود داشته است. نتیجه‌گیری: برگزاری دوره‌های آموزش هوش هیجانی باعث ارتقای رفتارهای ایمنی و رفتار شهروندی ایمنی در کارکنان گردید و پس از گذشت سه ماه بی‌تمرینی، این اثربخشی مثبت، پایدار ماند. به این مقاله به صورت زیر استناد کنید: Parizadeh S, Beshlideh K, Arshadi N, Peymannia B. The effectiveness of 8 weeks of emotional intelligence exercises on safety behaviors and safety citizenship behavior. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat . 2023;11 (4):285–95 .fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/iipm.v11i4.44312
dc.subjectآموزش هوش هیجانیfa_IR
dc.subjectرفتارهای ایمنیfa_IR
dc.subjectرفتار شهروندی ایمنیfa_IR
dc.titleاثربخشی هشت هفته تمرینات هوش هیجانی بر رفتارهای ایمنی و رفتار شهروندی ایمنیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue4
dc.citation.spage295
dc.citation.epage285


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد