| dc.contributor.author | مرادی, مصطفی | fa_IR |
| dc.contributor.author | احمدوند, علیمحمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | صمدی فروشانی, مرضیه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T02:27:45Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T02:27:45Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T02:27:45Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T02:27:45Z | |
| dc.date.issued | 2024-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-09-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مرادی, مصطفی, احمدوند, علیمحمد, صمدی فروشانی, مرضیه. (1403). تحلیل پویایی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی بهمنظور توسعه سیاستهای پیشگیری سوانح مبتنی بر ارتقای ایمنی پرواز. دانش پیشگیری و مدیریت بحران, 14(3), 274-291. doi: 10.32598/DMKP.14.3.787.1 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-5955 | |
| dc.identifier.issn | 2538-1814 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.32598/DMKP.14.3.787.1 | |
| dc.identifier.uri | http://dpmk.ir/article-1-664-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1148935 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف کشف علت بروز سوانح هوایی و پیشگیری از آنها بهعنوان موتور محرک تحقیق و توسعه صنعت هوایی مرجعی برای برطرف کردن ایرادات طراحی و ساخت بهمنظور پیشگیری از سوانح هوایی در آینده است. پژوهش حاضر در جستوجوی پویاییهای مدیریت بحران سوانح هوایی کشور و شناسایی سیاستهای پیشگیری از سوانح هوایی است.
روش برای این منظور پس از مرور مطالعات سوانح هوایی، مدل پویایی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی با مشارکت سیاستگذاران و خبرگان حوزه هوانوردی طراحی شد. پس از اعتبارسنجی، مدل در افق 20 ساله شبیهسازی شد و باتوجهبه نتایج تحلیل حساسیت مونتکارلو، سیاستهای پیشگیری از سوانح هوایی مبتنی بر 3 راهبرد توسعه ناوگان هوایی کشور، استانداردسازی و ارتقای ایمنی پرواز و توسعه صلاحیت پروازی خلبانان شناسایی شد. سیاستهای هر راهبرد بهطور جداگانه بر روی مدل اعمال و نتایج مقایسه شد.
یافته ها بر مبنای یافتههای حاصل از شبیهسازی مدل، سیاستهای ترکیبی منتخب ارائه شد: 1. تأمین مالی و تخصیص بودجه به توسعه ناوگان و خرید هواپیمای جدید بهمنظور کاهش 50 درصدی ناوگان فرسوده در طول 5 سال؛ 2. حمایت از صنایع داخلی دانشبنیان ناوگان هوایی کشور و انتقال فناوریهای پیشرفته به داخل در قراردادها؛ 3. متناسبسازی استاندارد برنامهریزی پرواز و هواپیماهای در دسترس؛ 4. افزایش نظارت بر کیفیت اجرای برنامهریزی پروازها طبق استانداردهای بینالمللی؛ 5. تخصیص منابع مالی توسعه ناوگان هوانوردی به توسعه تجهیزات ایمنی پرواز؛ 6. بررسی و ریشهیابی علل سوانح هوایی و اجرای دستورالعمل ارزیابی ریسک طبق دستورالعملهای بینالمللی (CAD1119 کشوری)؛ 7. افزایش بهرهوری دورههای آموزش عالی هوانوردی و توسعه صلاحیت کارکنان پروازی؛ 8. افزایش نظارت بر رعایت شرایط آمادگی جسمی و روحی خلبانان برای پرواز.
نتیجه گیری مدل پیشنهادی کاربردی از پویاییشناسی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی بهمنظور توسعه ابزار سیاستگذاری پیشگیری از سوانح هوایی، مبتنی بر ارتقای ایمنی پرواز است و کارایی آن باتوجهبه دادههای سازمان هواپیمایی کشوری و ایکائو نشان داده شده است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دانش پیشگیری و مدیریت بحران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Disaster Prevention and Management Knowledge | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.32598/DMKP.14.3.787.1 | |
| dc.subject | مدیریت بحران | fa_IR |
| dc.subject | مدلسازی پویایی سیستم | fa_IR |
| dc.subject | پیشگیری | fa_IR |
| dc.subject | سوانح هوایی | fa_IR |
| dc.subject | سیاستگذاری | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | تحلیل پویایی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی بهمنظور توسعه سیاستهای پیشگیری سوانح مبتنی بر ارتقای ایمنی پرواز | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه ایوانکی، ایوانکی، استان سمنان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه ایوانکی، ایوانکی، استان سمنان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه ایوانکی، ایوانکی، استان سمنان، ایران و پژوهشگر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 274 | |
| dc.citation.epage | 291 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0006-5977-8249 | |