نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمرادی, مصطفیfa_IR
dc.contributor.authorاحمدوند, علی‌محمدfa_IR
dc.contributor.authorصمدی فروشانی, مرضیهfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T02:27:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T02:27:45Z
dc.date.available1403-12-21T02:27:45Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T02:27:45Z
dc.date.issued2024-12-01en_US
dc.date.issued1403-09-11fa_IR
dc.identifier.citationمرادی, مصطفی, احمدوند, علی‌محمد, صمدی فروشانی, مرضیه. (1403). تحلیل پویایی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی به‌منظور توسعه سیاست‌های پیشگیری سوانح مبتنی بر ارتقای ایمنی پرواز. دانش پیشگیری و مدیریت بحران, 14(3), 274-291. doi: 10.32598/DMKP.14.3.787.1fa_IR
dc.identifier.issn2322-5955
dc.identifier.issn2538-1814
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/DMKP.14.3.787.1
dc.identifier.urihttp://dpmk.ir/article-1-664-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1148935
dc.description.abstractزمینه و هدف کشف علت بروز سوانح هوایی و پیشگیری از آن‌ها به‌عنوان موتور محرک تحقیق و توسعه صنعت هوایی مرجعی برای برطرف کردن ایرادات طراحی و ساخت به‌منظور پیشگیری از سوانح هوایی در آینده است. پژوهش حاضر در جست‌وجوی پویایی‌های مدیریت بحران سوانح هوایی کشور و شناسایی سیاست‌های پیشگیری از سوانح هوایی است. روش برای این منظور پس از مرور مطالعات سوانح هوایی، مدل پویایی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی با مشارکت سیاست‌گذاران و خبرگان حوزه هوانوردی طراحی شد. پس از اعتبارسنجی، مدل در افق 20 ساله شبیه‌سازی شد و با‌توجه‌به نتایج تحلیل حساسیت مونت‌کارلو، سیاست‌های پیشگیری از سوانح هوایی مبتنی بر 3 راهبرد توسعه ناوگان هوایی کشور، استانداردسازی و ارتقای ایمنی پرواز و توسعه صلاحیت پروازی خلبانان شناسایی شد. سیاست‌های هر راهبرد به‌طور جداگانه بر روی مدل اعمال و نتایج مقایسه شد. یافته ها بر مبنای یافته‌های حاصل از شبیه‌سازی مدل، سیاست‌های ترکیبی منتخب ارائه شد: 1. تأمین مالی و تخصیص بودجه به توسعه ناوگان و خرید هواپیمای جدید به‌منظور کاهش 50 ‌درصدی ناوگان فرسوده در طول 5 سال؛ 2. حمایت از صنایع داخلی دانش‌بنیان ناوگان هوایی کشور و انتقال فناوری‌های پیشرفته به داخل در قراردادها؛ 3. متناسب‌سازی استاندارد برنامه‌ریزی پرواز و هواپیماهای در دسترس؛ 4. افزایش نظارت بر کیفیت اجرای برنامه‌ریزی پروازها طبق استانداردهای بین‌المللی؛ 5. تخصیص منابع مالی توسعه ناوگان هوانوردی به توسعه تجهیزات ایمنی پرواز؛ 6. بررسی و ریشه‌یابی علل سوانح هوایی و اجرای دستورالعمل ارزیابی ریسک طبق دستورالعمل‌های بین‌المللی (CAD1119 کشوری)؛ 7. افزایش بهره‌وری دوره‌های آموزش عالی هوانوردی و توسعه صلاحیت کارکنان پروازی؛ 8. افزایش نظارت بر رعایت شرایط آمادگی جسمی و روحی خلبانان برای پرواز. نتیجه گیری مدل پیشنهادی کاربردی از پویایی‌شناسی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی به‌منظور توسعه ابزار سیاست‌گذاری پیشگیری از سوانح هوایی، مبتنی بر ارتقای ایمنی پرواز است و کارایی آن باتوجه‌به داده‌های سازمان هواپیمایی کشوری و ایکائو نشان داده شده است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofدانش پیشگیری و مدیریت بحرانfa_IR
dc.relation.ispartofDisaster Prevention and Management Knowledgeen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/DMKP.14.3.787.1
dc.subjectمدیریت بحرانfa_IR
dc.subjectمدل‌سازی پویایی سیستمfa_IR
dc.subjectپیشگیریfa_IR
dc.subjectسوانح هواییfa_IR
dc.subjectسیاست‌گذاریfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتحلیل پویایی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی به‌منظور توسعه سیاست‌های پیشگیری سوانح مبتنی بر ارتقای ایمنی پروازfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه ایوان‌کی، ایوان‌کی، استان سمنان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه ایوان‌کی، ایوان‌کی، استان سمنان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه ایوان‌کی، ایوان‌کی، استان سمنان، ایران و پژوهشگر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue3
dc.citation.spage274
dc.citation.epage291
nlai.contributor.orcid0009-0006-5977-8249


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد