| dc.contributor.author | عصاریان, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | صفایی, رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | قریشی, فاطمه سادات | fa_IR |
| dc.contributor.author | رحیمی, حبیب الله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T02:10:28Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T02:10:28Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T02:10:28Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T02:10:28Z | |
| dc.date.issued | 2024-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-09-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عصاریان, فاطمه, صفایی, رضا, قریشی, فاطمه سادات, رحیمی, حبیب الله. (1403). ارزیابی تاثیر توام آریپیپرازول و سرترالین در درمان اختلال وسواس - اجبار نوجوانان. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 28(6), 631-638. doi: 10.48307/FMSJ.2024.28.6.631 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1029-7855 | |
| dc.identifier.issn | 2008-9821 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.48307/FMSJ.2024.28.6.631 | |
| dc.identifier.uri | http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-5255-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1147573 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: اختلال وسواس-اجبار یک اختلال نوروسایکیتریک مزمن است که ۲ تا ۴ درصد از نوجوانان را درگیر میکند. با توجه به شیوع بالای این اختلال و وجود مطالعات محدود و بعضاً متناقض در زمینه درمان آن، بهویژه در موارد مقاوم، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آریپیپرازول همراه با سرترالین و مقایسه آن با تأثیر سرترالین بهتنهایی انجام شد.
روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی دوسوکور با روش نمونهگیری در دسترس بر روی نوجوانان مبتلا به اختلال وسواس-اجبار که به کلینیکهای روانپزشکی شهر کاشان مراجعه کرده بودند، انجام شد. تشخیص بیماری بر اساس نظر روانپزشک و معیارهایDSM صورت گرفت. پژوهش به مدت ۱۲ هفته ادامه یافت و بیماران به روش تخصیص بلوکی در یکی از گروههای مورد مطالعه قرار گرفتند. نمره مقیاس Y-BOCS نسخه کودک و نوجوان برای تمامی بیماران در هفتههای ۰، ۴، ۸ و ۱۲ اندازهگیری شد. پاسخ به درمان بر اساس تغییر نمره Y-BOCS از سطح پایه تا پایان مطالعه و مقایسه میان دو گروه درمانی ارزیابی گردید.
یافتهها: این مطالعه بر روی ۴۰ بیمار (۲۰ نفر در هر گروه) انجام شد. میانگین سنی در گروه سرترالین + آریپیپرازول برابر 75/14 ± 29/1 سال و در گروه سرترالین برابر 10/15 ± 59/1 سال بود. دو گروه از نظر سن و جنسیت همگن بودند. نتایج آزمون آنووا با اندازهگیری مکرر نشان داد که نمره کل Y-BOCS در هر دو گروه بهطور معنیداری کاهش یافت (P<0/001، F=193.53). همچنین، میزان کاهش نمره در طول زمان در گروه مداخله (سرترالین + آریپیپرازول) بیشتر بود (P<0/001، F=37.92)، اما تفاوت معناداری بین دو گروه در نمره نهایی مشاهده نشد (P=0/17 ،F=1.94)، که نشاندهنده تأثیر مشابه مداخله در دو گروه بود. نتایج در مورد وسواس فکری نیز الگوی مشابهی داشت، اما در وسواس عملی، تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد.
نتیجهگیری: افزودن آریپیپرازول به سرترالین در درمان اختلال وسواس-اجبار نوجوانان، تأثیر قابلتوجهی بر کاهش وسواس عملی داشت، اما در کاهش وسواس فکری تفاوت معنیداری نسبت به سرترالین بهتنهایی مشاهده نشد.
| fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Feyz Journal of Kashan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.48307/FMSJ.2024.28.6.631 | |
| dc.subject | اختلال وسواس- اجبار | fa_IR |
| dc.subject | آریپیپرازول | fa_IR |
| dc.subject | سرترالین | fa_IR |
| dc.subject | نوجوان | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی تاثیر توام آریپیپرازول و سرترالین در درمان اختلال وسواس - اجبار نوجوانان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 28 | |
| dc.citation.issue | 6 | |
| dc.citation.spage | 631 | |
| dc.citation.epage | 638 | |