| dc.contributor.author | محمودی, مصطفی | fa_IR |
| dc.contributor.author | پرهیزکار, حمید | fa_IR |
| dc.contributor.author | پیرکندی, جاماسب | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T01:46:55Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T01:46:55Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T01:46:55Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T01:46:55Z | |
| dc.date.issued | 2024-09-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2024-04-09 | en_US |
| dc.date.submitted | 1403-01-21 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | محمودی, مصطفی, پرهیزکار, حمید, پیرکندی, جاماسب. (1403). شبیهسازی پرتابه بازگشتی به جو زمین جهت اندازهگیری شار حرارتی اعمال شده بر روی اتصالات بالک کنترلی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 56(7), 1027-1050. doi: 10.22060/mej.2024.23096.7718 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2024.23096.7718 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_5607.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1145708 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر شبیهسازی گرمایش آیرودینامیکی یک نمونه پرتابه بازگشتپذیر با قرارگیری بالک کنترلی و اجزای متصل به آن را مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش به بررسی چهار هندسه مختلف یک نمونه موشک تجاریسازی شده شامل موشک بدون بالک، موشک به همراه بالک کنترلی، موشک با بالک کنترلی به همراه شفت متصل به آن و موشک با بالک کنترلی و شفت متصل به آن با درنظرگرفتن گوه پرداخته شده و مقایسه نتایج بین این هندسهها صورتگرفته است. نتایج نشان میدهند که حضور بالک کنترلی بهعنوان مانعی در راه حرکت جریان هوا باعث افزایش 27 درصدی شار حرارتی روی بدنه موشک شده است. به واسطه وجود شفت، شار حرارتی روی بدنه موشک در بخش جلوی شفت افزایش یافته است. علت این موضوع، تداخل لایه مرزی روی بدنه با موج شاک تشکیل شده در جلوی شفت است. بطوریکه در بالادست شفت این افزایش مقدار شار حرارتی 5 برابر هندسه بدون شفت است. حضور گوه در جلوی شفت، باعث کاهش 52 درصدی شار حرارتی در قسمت پایین دست خود میشود. همچنین گوه ماکزیمم شار حرارتی ایجاد شده روی سطح شفت را نسبت به هندسه سوم حدود 74% کاهش میدهد. بنابراین وجود گوه از اثرات مخرب گرمایش آیرودینامیکی در نزدیکی بالادست شفت به خوبی کاسته است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2024.23096.7718 | |
| dc.subject | پرتابه بازگشتی | fa_IR |
| dc.subject | شبیهسازی عددی | fa_IR |
| dc.subject | شار حرارتی | fa_IR |
| dc.subject | بالک کنترلی | fa_IR |
| dc.subject | آئرودینامیک و پیشران های هوا فضایی | fa_IR |
| dc.subject | گرمایش ناحیهای | fa_IR |
| dc.title | شبیهسازی پرتابه بازگشتی به جو زمین جهت اندازهگیری شار حرارتی اعمال شده بر روی اتصالات بالک کنترلی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | مجتمع هوافضا، دانشگاه صنعتی مالکاشتر تهران، ایران، | fa_IR |
| dc.contributor.department | مجتمع هوافضا، دانشگاه صنعتی مالکاشتر تهران، ایران، | fa_IR |
| dc.contributor.department | مجتمع هوافضا، دانشگاه صنعتی مالکاشتر تهران، ایران، | fa_IR |
| dc.citation.volume | 56 | |
| dc.citation.issue | 7 | |
| dc.citation.spage | 1027 | |
| dc.citation.epage | 1050 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0000-1754-3966 | |