نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمودی, مصطفیfa_IR
dc.contributor.authorپرهیزکار, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorپیرکندی, جاماسبfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T01:46:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T01:46:55Z
dc.date.available1403-12-21T01:46:55Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T01:46:55Z
dc.date.issued2024-09-22en_US
dc.date.issued1403-07-01fa_IR
dc.date.submitted2024-04-09en_US
dc.date.submitted1403-01-21fa_IR
dc.identifier.citationمحمودی, مصطفی, پرهیزکار, حمید, پیرکندی, جاماسب. (1403). شبیه‌سازی پرتابه بازگشتی به جو زمین جهت اندازه‌گیری شار حرارتی اعمال شده بر روی اتصالات بالک کنترلی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 56(7), 1027-1050. doi: 10.22060/mej.2024.23096.7718fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2024.23096.7718
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_5607.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1145708
dc.description.abstractپژوهش حاضر شبیه‌سازی گرمایش آیرودینامیکی یک نمونه پرتابه بازگشت‌پذیر با قرارگیری بالک کنترلی و اجزای متصل به آن را مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش به بررسی چهار هندسه مختلف یک نمونه موشک تجاری‌سازی شده شامل موشک بدون بالک، موشک به همراه بالک کنترلی، موشک با بالک کنترلی به همراه شفت متصل به آن و موشک با بالک کنترلی و شفت متصل به آن با درنظرگرفتن گوه پرداخته شده و مقایسه نتایج بین این هندسه‌ها صورت‌گرفته است. نتایج نشان می‌دهند که حضور بالک کنترلی به‌عنوان مانعی در راه حرکت جریان هوا باعث افزایش 27 درصدی شار حرارتی روی بدنه موشک شده است. به واسطه وجود شفت، شار حرارتی روی بدنه موشک در بخش جلوی شفت افزایش یافته است. علت این موضوع، تداخل لایه مرزی روی بدنه با موج شاک تشکیل شده در جلوی شفت است. بطوری‌که در بالادست شفت این افزایش مقدار شار حرارتی 5 برابر هندسه بدون شفت است. حضور گوه در جلوی شفت، باعث کاهش 52 درصدی شار حرارتی در قسمت پایین دست خود می‌شود. همچنین گوه ماکزیمم شار حرارتی ایجاد شده روی سطح شفت را نسبت به هندسه سوم حدود 74% کاهش می‌دهد. بنابراین وجود گوه از اثرات مخرب گرمایش آیرودینامیکی در نزدیکی بالادست شفت به خوبی کاسته است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2024.23096.7718
dc.subjectپرتابه بازگشتیfa_IR
dc.subjectشبیه‌سازی عددیfa_IR
dc.subjectشار حرارتیfa_IR
dc.subjectبالک کنترلیfa_IR
dc.subjectآئرودینامیک و پیشران های هوا فضاییfa_IR
dc.subjectگرمایش ناحیه‌ایfa_IR
dc.titleشبیه‌سازی پرتابه بازگشتی به جو زمین جهت اندازه‌گیری شار حرارتی اعمال شده بر روی اتصالات بالک کنترلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمجتمع هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر تهران، ایران،fa_IR
dc.contributor.departmentمجتمع هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر تهران، ایران،fa_IR
dc.contributor.departmentمجتمع هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر تهران، ایران،fa_IR
dc.citation.volume56
dc.citation.issue7
dc.citation.spage1027
dc.citation.epage1050
nlai.contributor.orcid0009-0000-1754-3966


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد