نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرچی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorساده دل, مجیدfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T01:46:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T01:46:41Z
dc.date.available1403-12-21T01:46:41Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T01:46:41Z
dc.date.issued2024-08-22en_US
dc.date.issued1403-06-01fa_IR
dc.date.submitted2024-06-30en_US
dc.date.submitted1403-04-10fa_IR
dc.identifier.citationمیرچی, مریم, ساده دل, مجید. (1403). بهینه‌سازی و کنترل مکانیزم چشم چابک جهت پایدارسازی ارتعاشات خودرو و ردیابی هدف. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 56(6), 885-908. doi: 10.22060/mej.2024.23309.7741fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2024.23309.7741
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_5580.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1145690
dc.description.abstractوجود ارتعاشات و اغتشاشات همواره مشکلی بزرگ بوده و آسیب‌های جدی به سیستم وارد می‌کند. در این پژوهش مکانیزم چشم چابک بر روی خودروی در حال حرکت نصب شده و همراه با خودرو حرکت می‌کند. ارتعاشات ناشی از ناهمواری‌های مسیر توسط خودرو به صفحه پایه چشم چابک وارد می‌شود. لازم به ذکر است بخش بسیار زیادی از اغتشاشات جاده توسط سیستم تعلیق خودرو میرا می‌شود. هدف پژوهش ثابت نگه‌ داشتن کارگیر ربات چشم چابک در جهت‌گیری مطلوب می‌باشد. حرکت مکانیزم تحت تاثیر دو نوع جاده تپه ماهوری و کوهستانی بررسی می‌شود. کنترلر تناسبی- انتگرالی- مشتقی یک بار به روش سعی و خطا و یک بار به روش زیگلر نیکولز تنظیم شده و نتایج حاصل از این حالات در حضور جاذب ارتعاشی و حالت عادی مقایسه می‌گردد. برای تنظیم ضرایب فنرو میراگر از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. زیرا علاوه بر بهبود پاسخ سیستم موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌گردد. ضرایب فنر و میراگر بدست آمده از الگوریتم بهینه‌سازی در عین کوچک بودن از نظر مقدار که خود یک مزیت محسوب می‌شود، نقش به سزایی در کم کردن ارتعاشات وارده از خودرو به پایه مکانیزم ایفا می‌کنند. در واقع جاذب علاوه بر اینکه کنترل سیستم را بهبود بخشیده و آن را امری ساده‌تر ساخته است از وارد شدن اغتشاشات به مکانیزم نیز جلوگیری و مانع آسیب دیدن مکانیزم در اثر ارتعاشات می‌شود. مقدار موثر خطا در حالت استفاده از جاذب ارتعاشی در جاده های مورد بررسی به بازه  0/02 تا 0/04 کاهش یافت.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2024.23309.7741
dc.subjectچشم چابکfa_IR
dc.subjectپایدارسازfa_IR
dc.subjectردیابی هدفfa_IR
dc.subjectمکانیزم موازیfa_IR
dc.subjectبهینه سازیfa_IR
dc.subjectطراحی و کنترل رباتها و مکانیزم هاfa_IR
dc.titleبهینه‌سازی و کنترل مکانیزم چشم چابک جهت پایدارسازی ارتعاشات خودرو و ردیابی هدفfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume56
dc.citation.issue6
dc.citation.spage885
dc.citation.epage908
nlai.contributor.orcid0000-0002-0285-8460


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد